جریمه دانشجوی سوئدی که ازاخراج مرد افغان جلوگیری کرد

یک دانشجوی سوئدی به اتهام تلاش برای جلوگیری از اخراج یک مرد افغان در ماه ژوئیه گذشته، به پرداخت ۳۰۰ کرون (۲۵۱پوند) جریمه، محکوم شد.

الین ارسون، دانشجوی سوئدی پس از سوار شدن به هواپیما با خود داری از نشستن روی صندلی، سعی نمود روند اخراج یک مرد افغان را متوقف کند. هرچند خدمه هواپیما با اصرار زیادی از وی خواستند تا سر جایش بنشیند اما این دختر دانشجو از پذیرش درخواست آن ها سر باز زد تا این که سایر مسافران؛ از جمله اعضای یک تیم فوتبال نیز به او پیوستند و در نتیجه، روند اخراج این افغان متوقف شده و پناهنده در حال تبعید، هواپیما را ترک کرد. الین ارسون که بلیت گوتنبورگ – استانبول را خریده بود با سایر فعالان موجود در این پرواز پس از سوار شدن به هواپیما، از جریان اخراج این مرد افغان آگاهی یافت.

بنا به گزارش روزنامه سوئدی آفتونبلادت، این فعالان قصد متوقف ساختن جریان تبعید یک پسر را داشتند که در این پرواز حضور نداشت اما یک مرد ۵۲ ساله افغان که طبق گزارش ها؛ پس از پایان محکومیت در زندان در حال تبعید شدن بود، سوار هواپیمای خانم ارسون بود.

فیلم جریان اعتراض این دانشجو در هواپیما که از سوی خودش در فیسبوک منتشر شده بود میلیون ها بار از سوی کاربران اینترنت دیده شده است. در این ویدیو خانم ارسون را می تواند دید که در حال قدم زدن در وسط هواپیما است او اصرار می کند که انصراف از پرواز دادن هواپیما، حق مسلم خلبان است در حالی که یک فرد تبعید شده در هواپیما باشد.

در این ویدیو صدای بلندی شنیده می شود که می گوید: "بنشین، می خواهیم برویم"  سپس فردی که احتمالا یک مهماندار است سعی می کند گوشی را از دستش بگیرد. سرانجام، به این مرد افغان اجازه داده می شود تا همراه با خانم ارسن از هواپیما پیاده شود اما پس از این واقعه، این تبعه افغان از سوئد اخراج شده است.

این دانشجو بعدها متهم به نقض قوانین هواپیمایی سوئد شد. دادگاه منطقه گوتنبرگ به این نتیجه رسیده است که خانم ارسون با سرپیچی از دستور خلبان که او را به نشستن توصیه کرد بود، قوانین حمل و نقل هوایی را نقض کرده است

به گفته مسئولان محلی: هرچند مجازات برای چنین تخلفی  به صورت اغلب به بازداشت می انجامد، اما دادگاه با توجه به عدم جدی بودن کافی این خلاف ورزی، از صدور حکم بازداشت این دانشجو منصرف شده است.