رحمت‌الله نبیل، انفجارهای کابل را به سازمان اطلاعات ارتش پاکستان نسبت داد

افشاگری‌های تازه رئيس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که حتی رهبری طالبان از حملات اخیر خبر ندارد

رئيس پیشین اداره امنیت ملی کشور سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را به بمبگذاری‌های اخیر در کابل متهم کرد - رسانه‌های اجتماعی

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار چند سند گفت، «بمب‌گذاری‌های اخیر در شهر کابل و افزایش ناامنی کار سازمان اطلاعات ارتش پاکستان یا آی‌اس‌آی است و حتی رهبری طالبان از آن خبر ندارد».

کابل پایتخت افغانستان در ماه‌های اخیر شاهد افزایش شدید ناامنی در شکل بمب‌گذاری مغناطیسی و قتل‌های هدفمند بوده است و گروه طالبان با رد هر نوع دست داشتن در این حملات، آنها را محکوم کرده است.

دولت افغانستان انگشت اتهام را به سوی طالبان نشانه رفته است، اما آقای نبیل اطلاعات تازه‌ای را فاش کرده و مدعی است که «یک حلقه کوچک تروریستی مستقیم تحت نظر آی‌اس‌آی فعالیت دارد که مسئول حملات اخیر است».

او می‌نویسد: «واضح است كه طالبان در اين رابطه نمی‌توانند موضع بگيرند، چون مستقل نيستند و پاكستان آنها را به گروگان گرفته است؛ طالبان خوب می‌دانند كه كدام گروه‌ها با دریافت هدايت مستقيم از استخبارات پاكستان به اين كشتار افغانان بی‌دفاع می‌پردازند، ولى از ترس و هراس ادارات استخباراتى پاكستان نمی‌توانند در رابطه موضعگیری کنند.»

او طالبان را از قتل شهروندان افغان تبرئه نمی‌کند و می‌افزاید: «فتوا و مشروعيت قتل و كشتار عام مردم بيگناه در شهر كابل و ديگر شهر ها و روستاها كه در اين روز ها به شدت جريان دارد، بايد از دو مرجع صادر شده باشد: يكم؛ به اساس فتواى قاضى القضات طالبان شيخ عبدالحكيم. دوم؛ مرجع دومى بيرون از دايره تسلط طالبان.»

به گفته رئیس پیشین اداره اطلاعات کشور، طالبان به دو دليل در اين رابطه نمی‌توانند موضع‌گیری کنند. اول؛ سوال جدى در اذهان‌ عامه و جامعه بين‌المللی خلق می‌شود كه اگر رهبری طالبان بر صفوف‌ شان تسلط ندارند، چرا بايد تنها با طالبان مصالحه صورت گيرد؟

دوم؛ اگر طالبان تسلط كامل بر افراد خود دارند؛ پس بايد جوابگو باشند كه چرا و چگونه با وجود قتل عام اين همه مردم بيگناه، ملت به طالبان اعتماد کند كه تغيیر كرده‌اند؟

بعد آقای نبیل توضیح می‌دهد: «شخص اول حاجی احمدشاه نام دارد و دارای روابط نزدیک با «آی‌اس‌آی» و «ام‌آی» یا سرویس استخبارات نظامی پاکستان است. او در فعالیت‌های تروریستی در شهر کابل و بعضی ولایات افغانستان تحت حمایت استخبارات پاکستان بی‌حد فعال می‌باشد. شخص مذکور از سوی استخبارات پاکستان به‌طور مستقیم "طالبان، شبکه‌ حقانی و لشکر طیبه" را در افغانستان در بخش لوژستیکی اکمال و همکاری نموده و برای حملات تروریستی زمینه‌سازی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای نبیل با انتشار چند عکس از حاجی احمدشاه در کنار مقام‌های مختلف پاکستانی، می‌افزاید که «او به کابل نیز رفت‌وآمد داشته و با بعضی از اشخاص روابط نزدیک برقرار کرده و در حملات فعلی در کابل سهم گسترده دارد».

براساس اسناد نبیل، شخص دوم که عامل حملات اخیر است، «قاری جواد» نام دارد. او نیز به گفته این مقام پیشین «به‌طور مستقیم از سوی آی‌اس‌آی حمایت و تامین مالی می‌شود» و نزدیک به ۵۰۰ جنگجو را رهبری می‌کند. قاری جواد در ولایت لوگر و شهرستان‌های کابل فعالیت‌ داشته و در حملات کنونی کابل نیز دست مستقیم دارد.

رئیس پیشین اداره امنیت ملی می‌افزاید: «فرد سوم سیف‌الله مجاهد حقانی نام دارد. او مسئولیت تربیت افراد انتحاری و بمب‌های انفجاری را داشته و در این بخش دارای تجربه‌ کافی است. سیف‌الله مجاهد حقانی در انفجارهای شاهراه‌ها و ترور‌های هدفمند مستقیم دست داشته و از استخبارات پاکستان به‌طور مستقیم هدایت گرفته و آن‌را عملی می‌کند.»

دولت پاکستان به این افشاگری آقای نبیل واکنش نشان نداده است. دولت افغانستان نیز که در تلاش برای تامین امنیت کشور به ویژه شهر کابل است، تاکنون در این رابطه توضیحی نداده است.

بسیاری امیدوارند با افشاگری تازه آقای نبیل که عکس‌های متعددی از این افراد نیز منتشر کرده است، دست‌کم یک گره کور عامل ناامنی در کشور باز شود.