آدمکشی‌های هدفمند روند صلح را تهدید می‌‌کند

شورشیان می‌خواهند با قتل‌های هدفمند اراده سیاسی مردم را بشکنند

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا هشدار داده‌است که قتل‌های هدفمند روند صلح را تهدید می‌کند - AFP

تروریست‌ها تقریبا هر روز یک چهره شناخته‌شده را به ضرب گلوله یا بمب مغناطیسی، با کم‌ترین هزینه و بیشترین هیاهوی تبلیغاتی، از بین می‌برند.

هدفی که پیشتر حملات هماهنگ چندنفری از جمله بمب‌گذاری انتحاری، در پی آن بود به برنامه‌ریزی، امکانات و نیروی بیشتری نیاز داشت. اکنون اما با ترور چهره‌های رسانه‌ای، تروریست‌ها راحت‌تر به هدف خود می‌رسند.

روزنامه‌نگاران، روشنفکران، فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی، کنشگران سیاسی و کارگزاران دولتی در فهرست ترور قرار گرفته‌اند.

زندگی در کابل بی‌ثبات و ناامن‌تر شده ‌است.

در شرایطی که مذاکرات صلح ادامه دارد، آدمکشی برای مقاصد سیاسی، گسترش ترس در جامعه و برانگیختن مردم علیه دولت، معنادار است.

طالبان، مظنون اصلی این آدمکشی‌های روزانه و جنایت آشکار جنگی، که به دنبال اهداف بزرگ سیاسی است، مسئولیت این قتل‌های هدفمند را به‌عهده نمی‌گیرد. از میان ۲۰ گروه تروریستی فعال در کشور نیز هیچ‌کدام مسئولیت این حمله‌ها را به عهده نمی‌گیرد.

از سوی دیگر، طالبان براساس توافقنامه‌ای که با آمریکا امضاء کرد، تعهد داده ‌است که سطح خشونت را کاهش دهد و حملات هماهنگ و پیچیده در شهرهای بزرگ افغانستان انجام ندهد.

نتیجه این شیوه جدیدِ تروریستی اما روشن است. آدمکشی بی‌وقفه و بدون پیگرد، اعتماد مردم به نظام امنیتی کشور را بیش از پیش متزلزل و بر دولت اشرف غنی فشار افکار عامه را بیشتر کرده ‌است.

مردم می‌پرسند چه کسی از گسترش ترس در جامعه سود می‌برد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز در توییتی کوشید به این پرسش پاسخ بدهد:‌ «قتل هدفمند فعالان جامعه مدنی و بمبگذاری‌ها که مسئولیتش پذیرفته نمی‌شود، ستونی از پیکار تروریستی طالبان است که به استراتژی مذاکرات آنها ربط دارد. آنها می‌خواهند اراده سیاسی مردم افغانستان را بشکنند و خواسته‌های ناممکن تقاضا کنند. این واقعیت است. ابهام کمکی نمی‌کند.»

آخرین مورد ترور، دیروز در استان کاپیسا، در ۱۲۰ کیلومتری شمال کابل رخ داد. افراد مسلح ناشناس، فرشته کوهستانی را که برای برابری حقوق زن و مرد فعالیت می‌کرد، به ضرب گلوله کشتند. او پیشتر هم هشدارهای امنیتی دریافت کرده و از نگران جانش بود.

قرار است دور دوم مذاکرات صلح افغانستان، پنجم ماه ژانویه در دوحه قطر، بین نمایندگان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان شروع شود. اما ادامه این حمله‌های تروریستی ممکن است بر زمان شروع مذاکرات تاثیر بگذارد.

از هم اکنون سوال‌های زیادی درباره نیت طالبان برای رسیدن به توافق از طریق راه‌حل سیاسی و پذیرشِ پایان‌دادن به خشونت مطرح شده ‌است.

حفیظ منصور، عضو هیات مذاکره‌ کننده صلح افغانستان در گفت‌وگوی اخیر خود با تلویزیون طلوع گفت: ‌«ذهنیت طالبان همان ذهنیت ۲۵ سال قبل است. دیدگاه طالبان نسبت به زن، شیعه، دموکراسی، انتخابات، مناسبات خارجی، هنر، موسیقی، تلویزیون طلوع و حقوق بشر هیچگونه تغییری نکرده‌ است.»

بعید است خطر قتل‌های هدفمند که در سه ماه اخیر با شروع مذاکرات صلح آغاز شده‌ است، به این زودی برطرف شود. جامعه جهانی نسبت به این خشونت‌ورزی ابراز نگرانی کرده و کوشیده به طالبان پیام بدهد که دخالتش در این امور آشکار شده است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در توییتی نوشت:‌ «ترور یوسف رشید سزاوار نکوهش است. ما آن را محکوم می‌کنیم. ما همچنان کشتن چندین دکتر که در پلچرخی کار می‌کردند و ترور فعال حقوق زنان، فرشته کوهستانی، را تقبیح می‌کنیم. کسانی که در این حملات تروریستی دخالت دارند، باید به مجازات برسند.»

او افزود:‌ « راه زندگی با این همه در خشونت زیستن، نیست. این سبب ایجاد وهم می‌شود. وهم افغان‌ها را مجبور به ترک میهنشان خواهد کرد. در آن صورت، چه کسی برای ترویج حقوق و آزادی‌ها خواهد ماند؟‌ این مسیر شکوفایی و رفاه یک جامعه نیست. این قتل‌ها و ترورهای هدفمند، باید متوقف شود. این کار، روند صلح را تهدید می‌کند. مردم افغانستان صلح می‌طلبند. آتش‌بس و توافق سیاسی همچنان نیازهای فوری‌اند. من از گروه‌های مذاکره‌کننده می‌خواهم که تلاش‌های خود را دو برابر کنند. ما آماده کمک هستیم.»

بیشتر از جهان