جانسون به وعده‌اش عمل کرد؛ واکسیناسیون ۱۵ میلیون بریتانیایی علیه کرونا

بوریس جانسون این موفقیت را «شاهکاری خارق‌العاده» و نتیجه‌ یک «تلاش ملی حقیقی» توصیف کرد

جانسون تعهد داده بود که تا ۱۵ فوریه به تمام افراد بالای ۷۰ سال و تمام کسانی كه از نظر بالینی به شدت آسیب‌پذیر هستند، دز اول واكسن تزریق شود-Stefan Rousseau/Pool via REUTERS

به گفته دولت بریتانیا، بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر انگلستان دز اول واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

بوریس جانسون این موفقیت را «شاهکاری خارق‌العاده» و نتیجه‌ یک «تلاش ملی حقیقی» توصیف کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین ادعا کرد که انگلستان به تعداد واکسیناسیون مورد هدف خود در چهار گروه اول دارای اولویت، دست یافته است. دولت ولز نیز اعلام کرد که روز جمعه به تعداد واکسیناسیون مورد نظر خود رسیده است.

آقای جانسون تعهد داده بود که تا ۱۵ فوریه به تمام افراد بالای ۷۰ سال و تمام کسانی كه از نظر بالینی به شدت آسیب‌پذیر هستند، دز اول واكسن تزریق شود.

قرار است دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کند که واکسیناسیون به تعداد مورد هدف محقق شده است، اما برخی از افراد مسن و خانه‌نشین هنوز تماسی دریافت نکرده‌اند و این امر موجب بروز نگرانی‌ شده است. ضمنا این ارقام بدین معنی نیستند که تمام افراد گروه‌های دارای اولویت واکسن را دریافت کرده‌اند.

برنامه واکسیناسیون سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس) بریتانیا از سایر کشور‌های اروپایی سریعتر بوده و طی هفته گذشته روزانه حدود ۴۳۵ هزار نفر در سراسر این کشور واکسن دریافت کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای ویدیویی گفت: «این یک تلاش ملی حقیقی بود که در سراسر کشور اجرا شد. ما با کمک هم این کار را انجام دادیم.»

«ما در انگلیس تا موعد مقرر به کلیه افراد در چهار گروه اول دارای اولویت، افرادی که شدت ویروس کرونا در آن‌ها احتمالا بیشتر خواهد بود، واکسن زدیم.»

اما همچنین افزود: «کارمان هنوز تمام نشده است.»  

«هنوز خیلی راه در پیش داریم. بدون شک موانعی هم وجود خواهد داشت، اما من با توجه به پیشرفتمان می‌دانم که با اطمینان جلو خواهیم رفت.»

ندیم زهاوی، وزیر امور واکسیناسیون بریتانیا، در توییتی نوشت: «۱۵ میلیون نفر! تیم بی‌نظیری هستیم. تا زمانی که فاز اول واکسیناسیون را تمام نکردیم، آرام نخواهیم گرفت؛ یعنی ۱ تا ۹ رده از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها و تمام افراد بالای ۵۰ سال تا پایان ماه آوریل، و سپس بزرگسالان.»

وزرا حال می‌خواهند هر ۹ گروه دارای اولویت - تمام افراد بالای ۵۰ سال به اضافه کسانی که از لحاظ بالینی آسیب‌پذیر هستند - را پیش از آغاز ماه مه واکسینه کنند. 

پس از آن، بقیه افراد جامعه واکسینه خواهند شد.

بر اساس شواهد، استراتژی اولویت‌بندی دزهای اول واکسن با فاصله پیش از دوز دوم، بسیار مثبت بوده و به مقاومت بیشتر در افراد منجر شده است.

اما تعداد مبتلایان هنوز زیاد است و دولت بریتانیا روز یک‌شنبه اعلام کرد که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تغییری در قوانین محدودیت‌ها ایجاد شود.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: «من به تیم بهداشتمان بسیار افتخار می‌كنم که در نبرد با ویروس کووید-۱۹ به این نقطه عطف رسیدند. ما در کمتر از ۱۰ هفته بیش از ۱۵ میلیون نفر را در سرتاسر کشور واکسینه کردیم.»

«این یعنی از هر چهار بزرگسال یک نفر در برابر این بیماری وحشتناک محافظت می‌شود.»

«این موفقیت نتیجه‌ تلاش‌های بی‌دریغ کادر درمان سرویس سلامت همگانی، داوطلبان دریافت واکسن، نیروهای مسلح و همه کسانی است که در دولت محلی و مرکزی مشغول فعالیت هستند. واکسیناسیون همگانی نشانه‌ تلاش و همکاری مشترک همه ماست.»

«هنوز خیلی کار داریم و من از همه‌ افراد واجد شرایط می‌خواهم که پا پیش بگذارند و برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. واکسن مسیر ما به سوی آزادی است و ما مرحله به مرحله این ویروس را از پا در خواهیم آورد.»  

جوناتان اشورت، وزیر بهداشت دولت سایه حزب کارگر، گفت که دولت باید «فواید واکسیناسیون را حفظ کند.»

وی در ادامه گفت: «کارمندان سرویس سلامت همگانی، نیروهای مسلح و داوطلبان بابت این برنامه‌ واکسیناسیون موفقیت‌آمیز، شایسته‌ تبریک فراوان هستند. آنها قهرمانان واقعی و باعث افتخار کل کشورند.»

«حال که گروه آسیب‌پذیر دوز دوم و گروه بعد از آن‌ها دوز اول را دریافت می‌کنند، بسیار مهم است که وزرا دستاوردهای واکسیناسیون را حفظ کنند. این یعنی اقدامات لازم جهت کاهش سرعت شیوع ویروس کووید را انجام دهند، از جمله حمایت مالی مناسب برای دورکاری، به‌روز‌رسانی راهنمایی‌های مربوط به نحوه پوشیدن ماسک و ارائه کمک برای ایجاد امنیت بیشتر در برابر ویروس کووید در محل‌های کار.»

«ما تا حال شاهد جهش ویروس بوده‌ایم، بنابراین برای کاهش سرعت شیوع آن باید تلاش بیشتری بکنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان