احتمال قطع رابطه روسیه با اتحادیه اروپا درصورت وضع تحریم‌های سنگین

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه: اگر صلح می‌خواهید، برای جنگ آماده شوید

اخراج سه دیپلمات اروپایی از روسیه، هم‌زمان با سفر جوزپ بورل به روسیه، موجب خشم کشورهای اروپایی شد- RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که اگر بروکسل با وضع تحریم‌های سنگین اقتصادی به این کشور ضربه وارد کند، مسکو برای قطع روابط با اتحادیه اروپا آماده است.

لاوروف در گفت‌وگویی با ولادیمیر سولوویوف، روزنامه‌نگار حامی دولت پوتین، که روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه در کانال یوتیوب او منتشر شد، درمورد احتمال قطع رابطه با اتحادیه اوپا گفت: «ما فکر می‌کنیم که آماده‌ باشیم… اگر ببینیم همان‌طور که پیش از این بارها اتفاق افتاده، بار دیگر در حوزه‌هایی که اقتصادمان را به خطر می‌اندازد، به‌ویژه در حساس‌ترین بخش‌های آن، تحریم‌هایی برای ما وضع می‌کنند.»

او در ادامه تأکید کرد: «ما قصد انزوای خود از جامعه بین‌المللی را نداریم، اما باید برای این موضوع آماده باشیم. اگر صلح می‌خواهید، برای جنگ آماده شوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه دیپلمات اروپایی روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که با توجه به ابراز تمایل فرانسه و آلمان برای اعمال تحریم‌‌ها، احتمالا اتحادیه اروپا در همین ماه جاری، ممنوعیت سفر و مسدودسازی دارایی متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را در دستور کار قرار می‌دهد.

از هفته گذشته که روسیه بدون اطلاع جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به آن کشور سفر کرده بود، دیپلمات‌های آلمانی، لهستانی و سوئدی را اخراج کرد، خشم کشورهای اروپایی و فشارها برای اعمال تحریم علیه آن کشور بالا گرفته است. پاریس و برلین اکنون می‌گویند که باید به این اقدام روسیه پاسخی داده شود. 

دلیل اخراج دیپلمات‌های اروپایی، آن‌طور که روسیه اعلام کرده است، شرکت در تظاهرات خیابانی در اعتراض به بازداشت الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، بوده است.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه، ضمن «بی‌‌رحم» خواندن دولت روسیه به دلیل حبس ناوالنی و تعدادی از حامیانش، خواستار آزادی این منتقد دولت روسیه شد و به مسکو هشدار داد که ممکن است با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا روبه‌رو شود.

بیشتر از جهان