واکنش اروپا به اخراج سه دیپلمات از روسیه: از احضار سفیر تا ابراز همبستگی

آنگلا مرکل اخراج دیپلمات آلمانی از روسیه را محکوم کرد و آن را «یک گام دیگر مسکو در جهت دور شدن از حاکمیت قانون» خواند

بازداشت ناوالنی انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای به دنبال داشت- KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

تصمیم روز جمعه مسکو به صدور فرمان اخراج سه دیپلمات آلمانی، سوئدی و لهستانی از روسیه، نه تنها واکنش تند دولت‌های آن سه کشور، بلکه واکنش دیگر مقام‌های ارشد اروپایی را به دنبال داشته است.

وزارت امور خارجه روسیه دلیل این تصمیم را شرکت این سه نفر در «اعتراض‌های غیرقانونی» روز ۲۳ ژانویه اعلام کرده و آنها را «عنصر نامطلوب» خوانده و به آنها مهلت داده تا خاک روسیه را ترک کنند.

اشاره وزارت خارجه روسیه به تظاهرات خیابانی مردمی در روزهای آخر دو هفته گذشته در شهرهای مختلف روسیه، در اعتراض به زندانی کردن الکسی ناوالنی منتقد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، است.

سفارت سوئد در مسکو حضور هر یک از دیپلمات‌هایش را در تظاهرات اعتراضی اخیر رد کرده است. وزارت امور خارجه لهستان نیز گفته است که انتظار دارد مسکو در مورد این تصمیم خود تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تصمیم روسیه به اخراج دیپلمات آلمانی از کشور را محکوم کرده و آن را «یک گام دیگر مسکو در جهت دور شدن از حاکمیت قانون» خوانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه لهستان در اعتراض به اخراج دیپلمات خود از مسکو، سفیر روسیه در ورشو را احضار کرده است. خبرگزاری روسی تاس هم از اقدام مشابه وزارت امور خارجه آلمان خبر داده است. خبر اخراج این دیپلمات‌ها، پس از دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو و گفت‌وگو درباره مسائل مهم، از جمله وضعیت ناوالنی، اعلام شد.

اخراج دیپلمات‌های لهستانی، آلمانی و سوئدی از مسکو جدیدترین مورد از بروز تنش بیشتر در روابط روسیه و اتحادیه اروپا است که در چند سال اخیر بر سر برخی مسائل عمده، از جمله اوکراین، پرتنش شده است.

دامینیک راب وزیر خارجه بریتانیا تصمیم امروز مسکو را یک «تلاش ناپخته» برای منحرف کردن توجهات به سرکوب رهبران اپوزیسیون روسیه دانسته و گفته است لندن در کنار «دوستان اروپایی» خود خواهد ایستاد.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز اقدام دولت روسیه را در حبس ناوالنی و سرکوب معترضان و اخراج سه دیپلمات «به شدیدترین شکل» محکوم و با آلمان، سوئد و لهستان ابراز همبستگی کرده است.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت. مقام‌های آلمانی معتقدند وی مورد سوء قصد قرار گرفته بود.

مسکو دست داشتن در هرگونه تلاش برای قتل او را رد کرده است.

ناوالنی به صورت مشروط آزاد بود و با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت برگشتن به کشور، وی هفدهم ژانویه به همراه همسرش به مسکو بازگشت و در بدو ورود بازداشت شد.

بازداشت ناوالنی نه تنها موجب بروز اعتراضات مردمی در روسیه شد، بلکه انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای به دنبال داشت.