پنجره های آینده؛ چوب شفاف، مقاوم‌تر و سبک‌تر از شیشه

روشی نو برای تولید انبوه ساختمان‌هایی با مصرف بهینه انرژی

چوب شفاف هنوز کاربری تجاری گسترده‌ به عنوان مصالح ساختمانی پیدا نکرده است - Pixabay

دانشمندان برای تولید نوعی از چوب شفاف و سازگار با محیط زیست روشی را توسعه داده‌اند که می‌تواند جایگزینی برای پنجره‌های شیشه‌ای باشد.

در این روش، به سطح چوب پراکسید هیدروژن می‌زنند و برای شبیه‌سازی شرایط نور طبیعی خورشید آن را در برابر نور ماوراءبنفش قرار می‌دهند. سپس آن را در اتانول می‌خیسانند و منافذش را با چسب پلاستیکی شفاف پر می‌کنند. ماده حاصله هم سبکتر و هم مستحکمتر از شیشه است و عایق بهتری نیز به شمار می‌رود. محققان دانشگاه مریلند می‌گویند که این فرایند، ساختار یکی اجزای سازنده چوب که «لیگنین» نام دارد و منع عبور نور از داخل چوب را تغییر می‌دهد.

چوب شفاف پیش از این به‌عنوان راهکاری برای نگهداری بیشتر و بهره‌وری گرمایی در ساختمان‌ها معرفی شده بود زیرا در مقایسه با شیشه، تجزیه پذیرتر است و آسانتر دور انداخته می‌شود.

در روش‌های پیشین، چوب شفاف از طریق حذف کامل لیگنین با کمک مواد شیمیایی سخت، ‌ساخته می‌شد که در نتیجه قطعه چوب ضعیفتر و غیرمقاوم‌تری به دست می‌آمد. به گفته محققان، روش جدید در واقع چوب را مقاومتر می‌کند؛ ضمن آن که انرژی لازم برای تولید آن نیز به شدت کاهش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور لیانگبینگ هو، استاد انستیتو انرژی‌های نو در دانشگاه مریلند که این پژوهش را سرپرستی کرده است، می‌گوید: «چوب شفاف، سبکتر و مقاومتر از شیشه است. این محصول می‌تواند در پنجره‌های نوع باربر و سقف‌ها نیز مورداستفاده قرار گیرد. از این محصول همچنین می‌توان به طور بالقوه در ساخت اتاقک‌های شیشه‌ای نیز بهره برد.»

در این تحقیق، که در مجله علمی «ساینس ادونسز» منتشر شده، همچنین آمده است که این روش به منظور تولید انبوه برای ساخت ساختمان‌هایی با مصرف بهینه انرژی نیز مناسب است. 

این چوب شفاف هنوز کاربری تجاری گسترده‌ای به عنوان مصالح ساختمانی پیدا نکرده اما نوعی از «چوب تقویت‌شده» برای ساخت صفحات حساس به لمس در داشبورد خودروها مورداستفاده قرار گرفته است. 

یک استارت‌‌‌آپ مستقر در پاریس گفته است که با صفحات نمایش بافت چوبی خود، اکنون یک «مهندسی زیست‌محیطیِ نسل بعدی طبیعت» است. استارت‌آپ «وودو» از چوب جنگل‌های احیا شده برای ساخت صفحات نمایش شفاف استفاده می‌کند که سه برابر محکمتر از چوب‌های معمولی هستند و در برابر آتش نیز مقاومت بیشتری دارند.

© The Independent