اسرائیل شرایط خود برای بازگشت آمریکا به برجام را اعلام می‌کند

انتظار می‌رود مقامات امنیتی اسرائیل در دیدار با مقامات دولت بایدن درباره احتمال بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای بحث کنند

یوسی کوهن، رئیس موساد در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل - GALI TIBBON / AFP

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که یوسی کوهن، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) ممکن است ماه آینده در سفر برنامه‌ریزی شده‌ای با بایدن دیدار کند. او همچنین قرار است با سایر مقامات آمریکایی از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) دیدار داشته باشد.

کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد که کوهن احتمالا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اسرائیل درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را به دولت بایدن ارایه می‌کند و آنچه را به معنای اصلاح اساسی در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، یعنی تعهدات سختگیرانه‌تر برای اطمینان از این که تهران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند را تشریح خواهد کرد.

اسرائیل همچنین شرایطی را تعریف می‌کند که شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم، توقف تولید سانتریفیوژهای پیشرفته، قطع حمایت از سازمان‌های مسلح از جمله رهبران حزب‌الله لبنان، پایان حضور نظامی ایران در عراق، سوریه و یمن، توقف فعالیت‌هایش علیه اسرائیل و اهداف خارج از کشور و اعطای دسترسی کامل به آژانس بین‌المللی انرژی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دولت بایدن تصریح کرده که پرونده هسته‌ای ایران برای واشنگتن از اولویت اصلی برخوردار است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت که یکی از اولویت‌های اصلی و ابتدایی دولت بایدن مقابله با افزایش بحران با ایران است، زیرا این کشور به تهیه مواد شكاف‌پذیر کافی برای داشتن سلاح هسته‌ای نزدیک است.

او افزود: «از دیدگاه ما، با توجه به رویكرد تدریجی ایران در به دست آوردن مواد شكاف‌پذیر كافی برای تولید سلاح هسته‌ای، یكی از اولویت‌های مهم اولیه باید مقابله با این بحران هسته‌ای در حال افزایش باشد.»