دبیرکل سازمان ملل خواستار همکاری ایران و آمریکا شد

گوترش درباره احتمال میانجیگری بین ایران و آمریکا سکوت کرد

دبیرکل سازمان ملل خواهان حل مشکلات بین ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام شد - Michael Sohn / POOL / AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار همکاری ایالات متحده و ایران برای یافتن راه‌حل خروج از بن‌بست فعلی در توافق هسته‌ای شد اما گفت که انتظار نتیجه سریع ندارد.

آنتونیو گوترش روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد اینکه آیا امکان میانجیگری راهی برای خروج از بن‌بست وجود دارد، گفت: «کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، اما من انتظار راه‌حل فوری ندارم.»

وی با اشاره به توافق‌نامه برنامه جامع اقدام مشترک، افزود من معتقدم که همه کسانی که در برجام حضور دارند باید با یکدیگر همکاری کنند و برای حل مشکلات و موانع اقدام کنند. بدیهی است که مشکلات و موانع وجود دارد، زیرا پس از خروج ایالات متحده از برجام و اقدامات ایران در عدم اجرای تعهداتش، کار را دشوار کرده است.

گوترش همچنین، بدون پاسخ‌دادن به سؤالی که در مورد احتمال میانجیگری برای حل مشکل بین ایران و آمریکا مطرح شد، گفت که این مسئله به‌تدریج به سمت شرایطی پیش می‌رود که بتوانیم توافقی را برای صلح و ثبات در خلیج فارس و جهان به دست آوریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد که برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و یک عنصر اساسی برای صلح و ثبات در خلیج فارس بود و ما از این‌که توافق زیر سؤال رفته است متأسفیم.

توافق‌نامه برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، به‌منظور جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، بین ایران، ایالات متحده، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان در سال ۲۰۱۵ حاصل شد اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده پیش‌تر اعلام کرده که قصد احیای برجام را دارد. اما هر دو طرف توقع دارند که گام نخست از سوی طرف مقابل برداشت شود.

در مقابل، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یادداشتی که روز جمعه در نشریه فارین افرز آمریکا منتشر شد، از دولت بایدن خواست با لغو فوری تمام تحریم‌هایی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده است، به توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران یا «برجام» باز‌گردد.