یادداشت ظریف در نشریه آمریکایی: ایران خواهان احیای برجام است

وزیر خارجه ایران از دولت بایدن خواست فورا همه تحریمهای دوران ترامپ را لغو کند

«در صورت لغو نامشروط تحریمها، ایران به تعهدات برجام خود بر خواهد گشت» - عکس از انصاف نیوز

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یادداشتی که روز جمعه در نشریه فارین افرز آمریکا منتشر شد، از دولت بایدن خواست با لغو فوری تمام تحریم‌هایی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده است، به توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران یا «برجام» باز‌گردد.

در این یادداشت که با عنوان «ایران خواستار توافقنامه‌ای است که امضا کرد»، گفته شده که تهران به هیچ خواسته جدیدی تن در نخواهد داد. بسیاری مقام‌ها در آمریکا، اروپا و نیز متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا خواسته‌اند در صورت برقراری مذاکرات جدید با ایران، موضوع برنامه موشکی بالیستیک ایران و نیز اعمال نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز بخشی از مذاکرات باشد.

آقای ظریف با رد این درخواست‌ها نوشت: «دولت بایدن باید با حذف نامشروط و کاملا مؤثر تمام تحریم‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ اعمال، بازاعمال یا ذیل برچسب تازه‌درآمده‌اند، آغاز کند. در مقابل، ایران تمام تدابیر جبرانی را که پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای اجرایی کرده، به عقب بازخواهد گرداند. پس از آن، اعضای باقی‌مانده برجام تصمیم خواهند گرفت که آیا ایالات متحده باید اجازه یابد که کرسی پشت میزی که در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد، بازپس‌ بگیرد یا نه. هر چه باشد، توافقنامه‌های بین‌المللی، در‌های چرخنده نیستند و یک طرف نمی‌تواند بعد از آنکه بر اساس هوی و هوس به سادگی یک توافق مذاکره‌شده را ترک کرد، حق بازگشت خودکار به آن را داشته باشد  - و از مزایای آن بهره‌مند شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق برجام میان ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در سال ۲۰۱۵ و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نهایی شد، اما دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید،‌ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافقنامه خارج کرد و در پی آن، سیاست «فشار حداکثری» را برای به زانو درآوردن اقتصاد ایران و وادار کردنش به مذاکره بر سر توافقی جدید به اجرا گذاشت.

وزیر خارجه ایران در یادداشت روز جمعه خود  که به زبان انگلیسی منتشر شده، نوشته است: «جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند با پایان دادن مؤثر سیاست شکست‌خورده "فشار حداکثری" ترامپ و بازگشت به توافقی که سلف او آن را ترک کرد، در مسیری بهتر گام گذارد. در آن صورت، ایران نیز به اجرای کامل تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. اما اگر واشنگتن به جای این کار بر امتیازگیری اصرار کند، این فرصت از دست خواهد رفت.»

به گفته آقای ظریف، برخی از سیاستگذاران و تحلیلگران غربی همچنان از «مهار» ایران سخن می‌گویند. «اما بهتر است آن‌ها به یاد بیاورند که ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند در منطقه دغدغه‌های امنیتی، حقوق و منافع مشروعی دارد – درست مانند هر کشور دیگری. آن‌ها باید به جای تن دادن به این توهم کهنه که ایران نباید از حقوقی مشابه با دیگر کشورهای مستقل برخوردار باشد، اراده پذیرش آن دغدغه‌ها را داشته باشند. ما همواره به صراحت تمام بیان کرده‌ایم که به هر ابتکاری برای گفت‌وگوی منطقه‌ای که با حسن نیت طرح شده باشد، پاسخی مثبت می‌دهیم. برای ما، حسن نیت، حسن نیت به دنبال می‌آورد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پایان یادداشت خود در نشریه فارین افرز آورده است: «اگر واشنگتن یا متحدانش در اتحادیه اروپا، برای توافقی که در طول سالیان سال مذاکره، به دقت ساخته و پرداخته شده، مفاد تازه‌ای طلب کنند، این بازگشت به مخاطره خواهد افتاد.»