رای سنای آمریکا، بخت ناچیز موفقیت طرح استیضاح ترامپ

بعید به نظر می رسد که دو سوم اعضای مجلس سنا ترامپ را محکوم کنند

ترامپ تنها رئیس جمهوری است که دو بار استیضاح شده است - MANDEL NGAN / AFP

اعضای مجلس سنای آمریکا بعداز‌ظهر سه‌شنبه به وقت محلی برای حضور در جریان بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده سوگند یاد کردند.

پس از آن، سناتور جمهوری‌خواه رند پل، بی‌درنگ خواهان حذف بررسی این طرح به دلیل مغایرت با قانون اساسی شد، با این استدلال که آقای ترامپ دیگر رئیس جمهوری نیست.

در رای‌گیری پیرو این سخنان، اعضای سنا با ۵۵ رای منفی در برابر ۵۴ رای مثبت،‌ پیشنهاد او را رد کردند و به این ترتیب، ‌بررسی طرح استیضاح آقای ترامپ که در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده، ادامه خواهد یافت.

در این رای‌گیری، تنها پنج سناتور جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها همراه شدند: سوزان کالینز، لیسا مرکوفسکی، بن سس، میت رامنی و پت تومی. جالب این که میچ مک‌کانل رهبر جناح جمهوری‌خواه سنا که قبلا آقای ترامپ را به تحریک شورش ششم ژانویه و حمله به کنگره متهم کرده بود، با بیشتر سناتورهای جمهوری‌خواه همراه شد.

در پایان بررسی طرح استیضاح آقای ترامپ، آرای دو سوم نمایندگان این مجلس برای محکومیت او لازم خواهد بود، یعنی دست کم هفده نماینده جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها بپیوندند.

اما به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) و دیگر رسانه‌های آمریکا، رای روز سه‌شنبه نشان داد که بسیار بعید است سنا در پایان بررسی خود، آقای ترامپ را محکوم کند.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا گفته است که سنا قانونا باید بررسی طرح استیضاح آقای ترامپ را ادامه دهد، هرچند از اظهار نظر در باره نتیجه مورد نظرش خودداری کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری ننسی پلوسی، مصوبه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به مجلس سنا تحویل داد.

این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور دو بار استیضاح می‌شود. همچنین نخستین بار است که برای رئیس‌جمهور سابق جلسه استیضاح برگزار می‌شود. هرچند  به گفته برخی تحلیلگران و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی، میزان حمایت جمهوریخواهان از این اقدام به اندازه‌ای نیست که احتمال محکومیت ترامپ زیاد باشد.

طرح استیضاح دوباره ترامپ در کمتر از یک سال با آشوب ۲۰ روز پیش در کنگره آمریکا جدی‌تر شد و سرانجام رای موافق سنا را دریافت کرد. حامیان استیضاح ترامپ ادعا می‌کنند که او در ترغیب آشوبگران به حمله به کنگره آمریکا دو هفته مانده به مراسم تحلیف جو بایدن نقش داشته است.

دونالد ترامپ بر این باور است که در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ در آمریکا تقلب شده است. او به همین دلیل در مراسم تحلیف بایدن شرکت نکرد و به طور رسمی پیروزی او را در انتخابات ریاست‌جمهوری نپذیرفت.

بایدن روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: حتی اگر احتمال رای جمهوریخواهان به محکومیت ترامپ اندک باشد، جلسه استیضاح باید برگزار شود.

بیشتر از جهان