بخشی از ارزهای بلوکه شده، آزاد شده است

همتی: «حیثیت و اعتبار رئیس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است نه اینکه نگذارد پایین بیاید»

همتی از آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران خبر داد- عکس از تسنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره ارزهای مسدود شده ایران در سایر کشورها گفت که بخشی از آن باز شده و راه افتاده است و داریم از آن استفاده می‌کنیم. بخش دیگری هم با تحولاتی که در راه است، تأمین خواهد شد.

عبدالناصر همتی در مورد قیمت ارز در بازار نیز اظهار داشت من یک‌بار گفتم بازهم می‌گویم که رئیس‌کل بانک مرکزی اولین کسی است که طرف‌دار ارزش پول ملی است. حیثیت و اعتبار رئیس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است نه اینکه نگذارد پایین بیاید.

او افزود سامانه نیما با بازار تفاوتش این است که در بازار خیلی سریع این تحولات رخ می‌دهد اما در بازار نیما به دلیل اینکه صادرکننده و واردکننده عرضه و خرید انجام می‌دهند و معاملات طول می‌کشد تا انجام شود این روند کندتر است اما درعین‌حال روند کاهنده است.

روند کاهشی قیمت‌ها در روزهای اخیر باعث شده تا قیمت دلار به کمتر از ۲۲ هزار تومان برسد. هر دلار در ۲۹ آذرماه ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شده بود. مقایسه قیمت امروز با یک ماه قبل افت قیمت حدود چهارهزار تومانی را نشان می‌دهد.

در همین رابطه، روحانی اخیراً مدعی شد که در صورت آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و سایر کشورها، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندی پیش وحید جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا گفته بود ایران در چین و هند و کره جنوبی، پول‌های بلوکه شده دارد. بااین‌حال همچنان رقم دقیقی از میزان پول‌های ایران در دسترس نیست. البته همتی گفته است که میزان پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی هفت میلیارد دلار است که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

از طرف دیگر گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد مجموع پول‌های بلوکه شده ایران مطرح می‌شود. برخی از تخمین‌ها این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند.
حدود دو ماه پیش، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرد که ذخایر ارزی قابل‌دسترس ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۱.۶ میلیارد دلار بود، اما پارسال به ۱۲.۷ میلیارد دلار کاهش‌یافته است و امسال نیز به ۸.۸ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد