گام آخر مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ؛ تصمیم سنا چه خواهد بود؟

رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان: استیضاح رییس جمهوری در این چارچوب زمانی کوتاه یک اشتباه خواهد بود

اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده از هر دو حزب عمده سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه روز چهارشنبه در نشست بررسی اسناد مربوط به تخلف دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نظرات مختلفی را بیان کردند و قرار است تا دقایقی دیگر برای استیضاح او رأی‌گیری کنند.

نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان در آغاز نشست با اشاره به یورش مرگبار هفته گذشته گروهی از حامیان ترامپ به کنگره گفت، ما نمی‌توانیم از تاریخ فرار کنیم. ما می‌دانیم که رییس جمهوری ایالات متحده این شورش را، این طغیان مسلحانه را، برانگیخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوین مک‌ارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در مخالفت با خانم پلوسی گفت، «من معتقدم استیضاح رییس جمهوری در این چارچوب زمانی کوتاه یک اشتباه خواهد بود. هیچ تحقیقاتی تکمیل نشده است و هیچ نشستی هم برای بررسی آن برگزار نشده است.»

وی اضافه کرد، «مهم‌تر این که سنا تایید کرده جلسه محاکمه را تا پیش از ادای سوگند (جو) بایدن رییس جمهوری منتخب برگزار نخواهد کرد. این به معنای آن نخواهد بود که رییس جمهوری از خطا مبرا است. رییس جمهوری مسئول حمله چهارشنبه آشوبگران به کنگره است.»

با وجودی که ترامپ گفته است که خواهان خشونت نیست، حادثه هفته گذشته باعث شد که نشست امروز در کنگره در میانه تدابیر شدید امنیتی برگزار شود و هزاران مامور پلیس و نیروهای امنیتی، از جمله گارد ملی، از روز گذشته در پایتخت و خیابان‌های اطراف آن مستقر شوند.

در صورتی که طرح استیضاح ترامپ تا پایان امروز تایید شود، به معنای برکناری او از مقام خود نخواهد بود. مصوبه و اسناد مربوط به استیضاح باید به سنا ارسال شود و در آنجا است که جلسه‌ای مشابه محاکمه و با ساز‌ و ‌کار مشخص، برای تصمیم‌گیری نهایی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که سنا تا ۱۹ ژانویه، یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا که در کنگره برگزار خواهد شد، در تعطیلات به سر می‌‌برد و میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا گفته است درخواست برگزاری جلسه اضطراری نمی‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌ها است و پیش‌بینی می‌شود طرح استیضاح دونالد ترامپ رای بیاورد، که در این صورت او نخستین رئیس جمهوری ایالات متحده خواهد بود که دو بار دو طول دوره ریاست جمهوری‌اش از سوی قانونگذاران استیضاح شده است.

اکثریت سنا در حال حاضر در اختیار جمهوری‌خواهان است و هرچند برخی هم‌حزبی‌های ترامپ گفته‌اند با استیضاح او موافق هستند، اما احتمال آن که دو سوم سناتورها به برکناری رییس جمهوری رأی دهند، پایین است.