استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا کلید خورد

با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در این مجلس، احتمال رأی به استیضاح بالا است

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

یک هفته پس از یورش گروهی از حامیان دونالد ترامپ رییس جمهوری مستقر ایالات متحده به ساختمان کنگره در پایتخت و عدم برکناری او با استفاده از یکی از متمم‌های قانون اساسی، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه روند استیضاح وی را کلید زد.

دموکرات‌های کنگره، و برخی هم‌حزبی‌های ترامپ، او را مسئول حمله مرگبار چهارشنبه گذشته می‌دانند و می‌گویند با تحریک هوادارن تندرو خود موجب بروز خشونت شد و صلاحیت ماندن در این مقام را، حتی چند روز مانده به پایان ریاست جمهوری‌اش، ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات پیشتر به مایک پنس معاون رییس جمهوری تا پایان سه‌شنبه فرصت داده بود که با فعال کردن متمم ۲۵ قانونی و اعلام عدم توانایی رییس جمهوری برای انجام وظایف خود، ترامپ را از مقام خود برکنار کند.

با عدم پذیرش این درخواست از سوی پنس، مجلس نمایندگان صبح چهارشنبه به وقت شرق آمریکا جلسه خود را برای بحث و در نهایت رأی‌گیری در مورد استیضاح ترامپ را آغاز کرد. با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در این مجلس، احتمال رأی به استیضاح بالا است.

به گزارش رویترز، دست کم پنج نماینده جمهوری‌خواه گفته‌اند به استیضاح ترامپ رأی مثبت می‌دهند. در صورتی که مجلس نمایندگان رأی به استیضاح بدهد، جلسه‌ای مانند محاکمه در سنا باید برگزار شود، که اکثریت آن هنوز در اختیار جمهوری‌خواهان است.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیستم ژانویه، اول بهمن ماه، سال جاری به پایان خواهد رسید و جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده از حزب دموکرات جانشین او در کاخ سفید خواهد شد. مشخص نیست آیا جلسه سنا بتواند در این فرصت برگزار شود.