جنجال مقایسه حمله به کنگره با جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» در استرالیا

«مانند همان شورش‌های نژادی بود که سال گذشته در سراسر این کشور شاهد بودیم»

مایکل مک‌کورمک، نخست وزیر موقت استرالیا - MARK GRAHAM / AFP

مایکل مک‌کورمک، نخست وزیر موقت استرالیا، حمله روز چهارشنبه به کنگره ایالات متحده را «مایه تاسف» خواند و آن را با اعتراضات سال گذشته «جان سیاه پوستان مهم است» مقایسه کرد. این اظهارات باعث ایجاد انتقاداتی گسترده علیه خود شد.

 مک‌کورمک که مسئولیت اداره کشور را طی یک هفته مرخصی نخست وزیر اسکات موریسون بر عهده دارد در صبح دوشنبه در رادیوی ملی ای‌بی‌سی حاضر شد و در آنجا از وی درباره خشونت در واشنگتن و احتمال استیضاح دوباره دونالد ترامپ پرسیده شد. 

وقتی از  مک‌کورمک درباره شورش در کنگره امریکا سئوال شد، او گفت «مانند همان شورش‌های نژادی بود که سال گذشته در سراسر این کشور شاهد بودیم.»

آقای مک‌کورمک با اشاره به پایان دوره آقای ترامپ گفت: «این‌ها اتفاقات تاسف‌باری هستند و البته بسیاری از مردم به یاد نخواهند سپرد که شما کل مسیر را چگونه طی کردید، بلکه فقط نحوه به پایان رساندن مسیر را به یاد خواهند داشت و بسیار مایه تاسف است که این اتفاق افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی از او درباره خودداری رئیس جمهور ایالات متحده از قبول شکست در انتخابات و اتهامات تشویق هوادارانش به شورش پرسیده شد، آقای مک‌کورمک گفت: «تکرار می‌کنم، مایه تاسف است که آن اظهارات در توییتر ابراز شد و مایه تاسف است که تصمیمی که شهروندان آمریکا گرفته‌اند مورد پذیرش او واقع نشده است.»

گرچه شورش در کنگره در روز چهارشنبه توسط رئیس جمهور منتخب جو بایدن به «قیام» علیه کشور توصیف شد و جان ۵ نفر، از جمله یک افسر پلیس را ستاند، اما اعتراضات جان سیاه‌پوستان مهم است، در سال ۲۰۲۰، مجموعه‌ای از اعتراضات غالبا صلح‌آمیز بود که عدالت برای اقلیت‌های نژادی را مطالبه می‌کرد.

مقایسه این دو با یکدیگر توسط آقای مک‌کورمک باعث ورود انتقاداتی جدی از جانب سازمان عفو بین‌الملل شده است که از او خواسته اظهارات «شدیدا توهین‌آمیز» خود را پس گرفته و رسما معذرت‌خواهی کند.

آقای مک‌کورمک در این مصاحبه رادیویی خود همچنین علیه شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک صحبت کرد که حساب‌های کاربری آقای ترامپ را به خاطر تشویق خشونت و تحریک به اعتراض مسدود کردند.

آقای مک‌کورمک گفت: «من به این نوع سانسور اعتقادی ندارم. افراد متعددی هستند که کارهای بسیار دیگری قبلا در توییتر انجام داده‌اند ولی هرگز با محکومیت یا سانسور شدن مواجه نشده‌اند.»  

© The Independent