نگرانی از آشوب در روز تحلیف: بنای یادبود واشنگتن هم تعطیل شد

حدود ۶۲۰۰ نفر از نیروهای گارد ملی برای حفظ امنیت به پایتخت ایالات متحده اعزام شده‌اند

شورشیان هوادار آقای ترامپ هفته گذشته در تظاهراتی در واشنگتن به کنگره ایالات متحده حمله‌ور شدند-Samuel Corum/Getty Images/AFP

بنای یادبود واشنگتن به دلیل نگرانی‌های امنیتی پیش از روز تحلیف رئیس جمهور منتخب جو بایدن در ۲۰ ژانویه تعطیل شد.

اعلام این خبر همزمان با درخواست شهردار واشنگتن است که پیش از فرا رسیدن این مراسم خواسته تمام آیین‌های عمومی روز تحلیف لغو شود.

سرویس ملی پارک‌های ایالات متحده روز دوشنبه گفت این بنای یادبود به دلیل تهدیدات ادامه‌دار از طرف گروه‌هایی است که در شورش هفته گذشته در پایتخت ایالات متحده دست داشتند، تا ۲۴ ژانویه تعطیل می‌ماند.

به گفته این سازمان، تهدیدهای مبنی بر اخلال در مراسم تحلیف آقای بایدن شامل تخریب احتمالی «اماکن و تاسیسات مراسم تحلیف و مراسمی است که در چند نقطه "نشنال مال" [میدان مرکزی واشنگتن] برگزار می‌شوند.»

این سازمان گفت: «در واکنش به این تهدیدات، سرویس ملی خدمات، گشت‌های توریستی بنای یادبود واشنگتن را لغو کرده» و افزود اگر نیاز باشد شاید «به طور موقت راه‌‌های منتهی به این منطقه را مسدود کند، و پارکینگ‌‌ها را تعطیل کند و دستشویی‌ها را ببندد.»

همزمان، میوریل باوزر، شهردار واشنگتن در نشستی مطبوعاتی گفت که از وزارت امور داخلی تقاضا کرده «مجوز تمام گردهمایی‌‌های عمومی» از ۱۱ تا ۲۴ ژانویه را لغو کند و به هیچ مراسمی برای این دوره مجوز ندهد.

شهردار گفت از «ژوئن ۲۰۲۰ مرتب این درخواست را به دلیل همه گیری ویروس کووید-۱۹ مطرح» کرده‌، اما «این هفته شاهد بودیم سرویس ملی پارک‌ها در آخرین لحظه مجوزهایی صادر کرده و تغییرات عمده‌‌ای اعمال کرده است.»

آقای بایدن پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا مراسم تحلیف او به شیوه حداقلی برگزار خواهد شد و فعالیت‌‌های سنتی نظیر رژه و شلیک توپ تحلیف به صورت مجازی انجام خواهند شد.

از مردم امریکا خواسته شده در این مراسم شرکت نکنند و به جای آن از طریق مجازی به مراسم بپیوندند تا به جلوگیری از «تکرار شورش خشونت‌آمیز چهارشنبه گذشته در پایتخت» کمک شود.

شهردار همچنین از رئیس جمهوری خواست «وضعیت پیش از اضطراری» برای این شهر اعلام کند، چرا که مراسم تحلیف امسال «چالش‌های متعدد بی‌سابقه‌ای» ایجاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورشیان هوادار آقای ترامپ هفته گذشته در تظاهراتی در واشنگتن به کنگره ایالات متحده حمله‌ور شدند، در حالی که اعضای کنگره در حال تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری بودند.

در صحنه‌های تکان دهنده این یورش، شورشیان بعد از غلبه بر نیروهای پلیس کنگره، دست به ویرانگری زدند و نمایندگان مجلس را مجبور به ترک محل به مقصد مکانی امن کردند. پنج نفر در این شورش کشته شدند.

در این شورش، معترضان چارچوب‌ها و داربست‌های نصب شده برای مراسم تحلیف را تخریب کردند، و نگرانی از حفظ امنیت مراسم را که فقط کمی بیشتر از یک هفته تا شروع آن باقی مانده است دامن زدند.

در تدارک برای رویارویی با ناآرامی احتمالی حدود ۶۲۰۰ نفر از اعضای گارد ملی از ۶ ایالت برای کمک به پلیس پایتخت و نیروهای انتظامی واشنگتن اعزام خواهند شد. 

روی بلانت، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت مونتانا و سناتور دموکرات ایمی کلوبشار گفتند: «حملات گستاخانه علیه پایتخت باعث نمی‌شود که ما از تایید نظر شهروندان امریکا باز بمانیم و به امریکاییان و کل دنیا نشان دهیم دموکراسی ما تاب هر چیزی را می‌آورد. مراسم سنتی عظیم تحلیف  نیز همواره در زمانه جنگ و صلح، بحران و رونق، و دوران‌های دشوار و سخت برگزار شده است. ما مراسم سوگند یاد کردن رئیس جمهور منتخب جو بایدن را برگزار خواهیم کرد.»

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent