ابراز نگرانی ونزوئلا و ترکیه از «خشونت‌ها» در آمریکا

وزارت خارجه ترکیه: « ما با نگرانی تحولات رویدادهای پیامد انتخابات ایالات متحده آمریکا را دنبال می‌کنیم»

نیروی ضد شورش ایالات متحده آمریکا، آماده می‌شود تا تظاهرات کنندگان را از مقابل کاخ کنگره دور کند - Brendan SMIALOWSKI / AFP

دولت‌های ونزوئلا و ترکیه با انتشار بیانیه‌هایی مشابه با واکنش‌های آمریکا دربرابر کودتاهای نافرجام سال‌های گذشته در این دو کشور، درمورد یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا و خشونت‌های پیامد آن، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای نوشت: «ما با نگرانی تحولات رویدادهای پیامد انتخابات ایالات متحده آمریکا را دنبال می‌کنیم.» 

در این بیانیه «همه طرف‌ها به خویشتن‌داری، تدبیر و عقلانیت» دعوت شده‌اند و در ادامه آمده است: «ما معتقدیم که ایالات متحده به ‌شکلی بالغانه از این بحران سیاسی داخلی عبور خواهد کرد».

در این بیانیه کلمات و ادبیاتی مشابه با واکنش مقام‌های آمریکا در زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه به‌کار رفته است، ازجمله «دعوت همه طرف‌ها به خویشتن‌داری» که در واکنش باراک اوباما مطرح شده بود. مقامات قضایی دولت اردوغان اخیرا برای صدها نفر که در این «کودتا» نقش داشتند حکم‌های سنگین صادر کرده‌ است. برخی گزارش‌ها این کودتا را ساختگی و به منظور حذف مخالفان اردوغان توصیف کرده‌اند. دولت اردوغان این گزارش‌ها را رد می‌کند. 

ترکیه مسئولیت کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در آن کشور را متوجه فتح‌الله گولن، روحانی اهل ترکیه و ساکن آمریکا می‌داند و از آن زمان بارها درخواست استرداد او از ایالات متحده را مطرح کرده است، اما مقام‌های آمریکا با آن موافقت نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ونزوئلا نیز در واکنش به یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا و درگیری‌های خشونت‌‌بار پیامد آن، با انتشار بیانیه‌ای، در مورد«ثبات دموکراسی در ایالات متحده آمریکا»  ابراز نگرانی کردند.

دولت ونزوئلا در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی درمورد خشونت‌های اعمال‌شده در شهر واشینگتن دی‌سی اعلام کرد: «با این رویداد تأسف‌بار، ایالات متحده آمریکا به همان مشکلی دچار شد که با سیاست‌های تجاوزکارانه خود در کشورهای دیگر ایجاد کرده است.» این در حالی است که دولت مادورو با خشونت اعتراض‌های مردمی در این کشور را سرکوب کرده است.

این بیانیه که یک‌روز پس از آغاز دوره‌ جدید ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو بعد از پیروزی در انتخابات ماه گذشته منتشر شده است، بازتابی از زبان و ساختار بیانیه‌های مشابهی است که مقام‌های آمریکایی درمورد رویدادهای دو سال گذشته در ونزوئلا صادر کرده‌اند. 

نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا، آمریکا را متهم می‌کند که در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۹ در آن کشور به رهبری خوان گوایدو، دست داشته است. 

هم‌زمان با آغاز جلسه کنگره آمریکا در روز چهارشنبه برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، هواداران دونالد ترامپ به ساختمان یورش بردند که درگیری‌های خشونت‌باری را درپی داشت و به گفته رئیس پلیس واشینگتن چهار نفر جان خود را از دست دادند.