ازسرگیری جلسه سنا؛ سناتورها آشوب و خشونت را محکوم کردند

مایک پنس: خشونت هیچگاه پیروز نمی‌شود، از قانون اساسی دفاع می‌کنیم

Cheriss May / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

با بازگشت امنیت به ساختمان کنگره آمریکا، جلسه سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری از سر گرفته شد.

این جلسه با سخنرانی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد که بر دفاع و حمایت از قانون اساسی آمریکا و محکومیت خشونت‌ها تاکید کرد.

مایک پنس گفت: «خشونت هیچگاه پیروز نمی‌شود و آزادی پیروز خواهد شد، حتی در زمان آشوب در پایتخت. از قانون اساسی آمریکا حمایت و دفاع می‌کنیم. خداوند آمریکا را در امان نگهدارد. به کار بازگردیم».

پس از او میچ مک‌کانل، رئیس مجلس سنا نیز خشونت‌ها را محکوم کرد.

میچ مک‌کانل گفت: «۲۰۰ سال است که به وظایف خود طبق قانون اساسی عمل می‌کنیم فارغ از هر شرایطی که در آن قرار داشته‌ایم. آمریکا با مشکلات به مراتب بزرگتری از آشوبی که امروز شاهد آن بودیم، مواجه بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز این آشوب و انتشار تصاویر آن در رسانه‌های بین‌المللی را مایه شرمساری خواند و گفت:‌‌ «هیچگاه شاهد چنین چیزی نبوده‌ام. یک زن کشته شده است. آنهایی که این اقدامات آشوب‌گرانه را انجام دادند، معترض نیستند. رئیس‌جمهوری که از تئوری توطئه حمایت می‌کند آنها را تحریک کرد. اگر او نبود، اتفاق‌های امروز رخ نمی‌داد».

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت: «آنهایی که برای بازداشتن ما از عمل به مسئولیت خود تلاش کردند، شکست خوردند. عدالت در مورد آنهایی که در هتک حرمت معبد دمکراسی ما مشارکت داشتند اجرا خواهد شد. آنچه امروز علیه دمکراسی ما انجام شد، قابل تصور نبود».

اظهارات کوین مک‌کارتی جمهوریخواه و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان با تشویق نمایندگان رو‌به‌رو شد. مک‌کارتی گفت، خشونت‌های چهارشنبه عصر «غمگین‌»ترین روز کاری او در کنگره بوده است.

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه هم گفت: «دیگر کافی است، جو بایدن و کامالا هریس به طور قانونی انتخاب شدند و به عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۰ ژانویه کار خود را آغاز می‌کنند».

باراک اوباما و بیل کلینتون، ‌روسای جمهور سابق و اسبق آمریکا نیز این خشونت‌ها را محکوم کرده و آن را شرم‌آور خواندند. 

جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در محکومیت خشونت حامیان دونالد ترامپ در کنگره‌ آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و آن را با به چالش کشیده شدن نتیجه انتخابات در «جمهوری موز» (اصطلاحی برای کشورهای تک‌محصولی که از نظر سیاسی ضعیف و ناپایدار هستند)، مقایسه کرد.

او این آشوب را «صحنه‌ای از ضرب و شتم» توصیف کرد و آن را «مایه دلشکستگی و منزجرکننده» خواند.

چهارشنبه عصر به وقت واشینگتن همزمان با آغاز جلسه مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰، حامیان ترامپ که از ساعاتی قبل در اطراف ساختمان کنگره تجمع کرده بودند، وارد ساختمان شدند و اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد.

تا کنون مرگ یک زن که در جریان این درگیری‌ها زخمی شده بود،‌ تایید شده است.