آینده نامطمئن بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار در انتخابات بعدی بریتانیا

نظرسنجی: در انتخابات سراسری ۲۰۲۴ حزب حاکم محافظه‌کار ۸۱ کرسی خود را از دست خواهد داد

سال گذشته بوریس جانسون برنده قاطع انتخابات شد - Oli SCARFF / AFP

طبق یک نظرسنجی جدید، در انتخابات عمومی پیش رو بوریس جانسون ممکن است از سمتش برکنار شود و هیچ‌یک از دو حزب اصلی کشور نیز احتمالاً اکثریت قاطع آرا را کسب نکنند.

این اولین نظرسنجی عمومی دقیق درباره عملکرد نخست وزیر در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا و همه‌گیری کووید-۱۹ است که در پی لغو مجوز دیدار خانواده‌ها در کریسمس در بخش‌هایی از جنوب انگلستان به علت مبازره با شیوع ویروس، انجام می‌گیرد.

بیش از ۲۲ هزار نفر در این نظرسنجی بسیار دقیق و حوزه به حوزه که در طول چهار هفته ماه دسامبر انجام شد، شرکت داشته‌اند. این نظرسنجی را شرکت جمع‌آوری داده‌های پژوهشی فوکال‌دیتا انجام داده است و ساندی تایمز آن را منتشر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نتایج این نظرسنجی وایازشی چندلایه با روش ام‌‌آرپی (پس‌لایه‌بندی)، پیش‌بینی شد که در انتخابات سراسری بعدی که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، حزب حاکم محافظه‌کار ۸۱ کرسی خود را از دست خواهد داد و از اکثریت ۸۰ نفره خواهد افتاد. در آن صورت ۲۸۴ کرسی در اختیار محافظه‌کاران خواهد ماند و حزب کارگر ۲۸۲ کرسی خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود که حزب ملی اسکاتلند که می‌خواهد از بریتانیا جدا شود، ۵۷ کرسی از ۵۹ کرسی اسکاتلند را در اختیار بگیرد، و بر آن مبنا، می‌تواند در تشکیل دولت بعدی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

طبق این نظرسنجی، آقای جانسون ممکن است کرسی اُکسبریج (غرب لندن) را نیز از دست بدهد.

سال گذشته جانسون برنده قاطع انتخابات شد و به اتکای آن پیروزی، در عید سال نو توانست بریتانیا را پس از نیم قرن روابط نزدیک با اتحادیه اروپا، از مدار این اتحادیه خارج کند.

اما هرچه می‌گذرد، بیشتر احتمال می‌رود که نخست وزیری آقای جانسون را با توجه به عملکرد دولتش  در مقابله با همه‌گیری کرونا تعریف کنند، که تا امروز جان بیش از ۷۴ هزار نفر را گرفته و اقتصاد را ضعیف کرده است.

رویترز

© Reuters