برگزیت چه چیزهایی را برای بریتانیایی‌ها تغییر می‌دهد؟

اکنون اقامت بیش از سه ماه بریتانیایی‌ها در اروپا برای تحصیل، کار یا سفرهای تجارتی نیازمند ویزا یا مجوز خاص است

پس از برگزیت بریتانیا دیگر مشمول قوانین اروپا درمورد حرکت آزاد شهروندان نیست و  شهروندان بریتانیا اکنون می‌توانند تنها سه ماه از هر شش ماه را در یک کشور اروپایی سپری کنند- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

شب گذشته هنگامی‌که عقربه ساعت روی نیمه‌شب اروپا و ساعت یازده شب بریتانیا قرار گرفت، اروپا به سال نوی مسیحی و بریتانیا به یک عرصه جدید سیاسی وارد ‌شد.

بیش از چهار سال پس از رفراندومی که در آن مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، دوره انتقالی  برگزیت به‌طور رسمی خاتمه یافت و بریتانیا دیگر موظف به رعایت قوانین اروپایی نخواهد بود. اما این روند از روز نخست ژانویه ۲۰۲۱ چه تغییراتی در زندگی متعارف شهروندان  این کشور ایجاد خواهد کرد؟

درمان‌های پزشکی

بریتانیایی‌ها دیگر قادر نخواهند بود حین سفر در اروپا از کارت بیمه درمانی اروپایی (ای‌اچ‌آی‌سی) استفاده کنند، اما کارت‌های موجود تا تاریخ انقضای آن‌ها همچنان قابل‌استفاده‌اند. با انقضای کارت‌های «ای اچ آی سی» می‌توانید کارت‌های بیمه درمانی جهانی «جی‌اچ‌آی‌سی» را خریداری کنید که به شما امکان می‌دهد به درمان‌های اضطراری عمومی (نه خصوصی) حین سفر در همه نقاط جهان دسترسی داشته باشید.

در این میان، هرچند کارت‌های «ای‌اچ‌آی‌سی» و «جی‌اچ‌آی‌سی» در اغلب نقاط جهان پذیرفته می‌شود اما کشورهای نروژ، ایسلند، لیختن‌اشتاین یا سوئیس از این قاعده برکنارند و هنگام سفر به این نقاط باید بیمه درمانی جداگانه تدارک ببینید.

نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که از روز اول ژانویه بریتانیا با کمبود دارو روبه‌رو خواهد شد. مقررات جدید مرزی و کاغذبازی‌های مربوط به آن، از ساعت۱۱ شب ۳۱ دسامبر که بریتانیا بازار مشترک اروپا را ترک می‌کند، احتمالا در ابتدا موجب اختلال در مرز بریتانیا و فرانسه خواهد شد و می‌تواند به کمبود دارو منجر شود. دولت بریتانیا از شرکت‌ها خواسته بود به‌منظور اجتناب از نبود دارو برای بیماران، داروهای اروپایی را انبار کنند.

مواد غذایی

توافق بازرگانی که «در آخرین لحظات» میان بریتانیا و اروپا امضا شد، به معنی آن است که تبادل مواد غذایی میان دو طرف از تعرفه‌های بازرگانی مستثنا خواهد بود. بنابراین در حال حاضر دلیلی برای افزایش بهای مواد غذایی در بلندمدت وجود ندارد، اما فدراسیون مواد غذایی و مشروبات بریتانیا هشدار داده است که ماهیت توافق بازرگانی که در آخرین لحظات ضرب‌الاجل برگزیت به آن دست یافته‌اند، به معنی آن است که موانع جدید گمرکی همراه با هرج‌ومرج‌های اخیر در مرز به‌خاطر همه‌گیری کرونا همچنان می‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

کالاهای خریداری‌شده در اروپا که به بریتانیا آورده می‌شود، اگر کمتر از ۳۹۰ پوند ارزش داشته باشند، از مالیات‌های گمرگی معاف خواهد بود.

آزادی مسافرت و حرکت در اروپا

پس از پایان دوره انتقالی (در نیمه‌شب ۳۱ دسامبر) بریتانیا دیگر مشمول قوانین اروپا درمورد حرکت آزاد شهروندان نخواهد بود .محدودیت سفر برای شهروندان بریتانیا به‌معنی آن است که آن‌ها اکنون می‌توانند تنها سه ماه از هر شش ماه را در یک کشور اروپایی سپری کنند. برای اقامت طولانی‌تر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا، کار، تحصیل یا سفرهای تجارتی احتمالا به روادید یا مجوز خاص نیاز خواهد بود؛ البته قوانین کشورهای بلغارستان، کرواسی، قبرس و رومانی در این زمینه متفاوت است.

اقامت طولانی‌تر در اروپا به‌منظور تحصیل، کار یا سفرهای تجارتی نیازمند ویزا یا مجوز خاص است.

شهروندان بریتانیا همچنان آزاد خواهند بود بدون مجوز در جمهوری ایرلند زندگی، کار و تحصیل کنند.

دارندگان گذرنامه بریتانیایی دیگر قادر نخواهند بود به آزادی در کشورهای اروپایی اقامت کنند و بسیار از آن‌ها باید برای کار یا اقامت مجوز داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

مسافرانی که برای خرید شخصی به اروپا سفر می‌کنند، با محدودیت ورود الکل و دخانیات روبه‌رو خواهند شد.

محدودیت ورود مشروبات الکلی به بریتانیا از این قرار خواهد بود: ۴۲ لیتر آبجو، ۱۸ لیتر شراب غیرگازدار و ۴ لیتر عرقیات (نوشیدنی‌های تقطیری با درجه الکل بالاتر) یا ۹ لیتر شراب گازدار یا شراب و دیگر مشروبات الکلی غنی‌شده که میزان الکل آن‌ها کمتر از ۲۲ درصد باشد.

محدودیت ورود دخانیات ۲۰۰ نخ سیگار است.

نرخ استفاده از تلفن‌ همراه

شبکه‌های تلفن‌ همراه آزاد خواهند بود نرخ استفاده از خدمات مکالمه، فرستادن پیامک یا دسترسی به اینترنت را برای مسافران بریتانیایی در اروپا تغییر دهند و هزینه‌های رومینگ را به آن بیفزایند؛ اما تعدادی از شبکه‌های تلفن‌ همراه در بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده‌اند که پس از نهایی شدن برگزیت، هیچ‌گونه طرحی برای بازگرداندن هزینه‌های رومینگ و افزایش نرخ استفاده از تلفن‌های همراه یا اینترنت در اروپا در نظر ندارند.

حیوانات خانگی

همراه بردن حیوانات خانگی در سفرهای اروپایی اکنون مستلزم اخذ «جواز سلامت حیوان» است که ثابت می‌کند ورود حیوان خانگی به اروپا امن است. دولت به شهروندان توصیه کرده که برای روال دریافت این مجوز و هرگونه واکسن موردنیاز برای حیوانات خانگی، یک ماه زمان در نظر بگیرند.

تحصیل

بریتانیا از این پس عضوی از «اراسموس»، برنامه مبادله دانشجوی اروپا، نخواهد بود. این برنامه به دانشجویان بریتانیایی امکان می‌داد بخشی از تحصیلات خود را با استفاده از کمک‌هزینه دانشجویی در اروپا بگذرانند.

دولت گفته است برنامه دیگری موسوم به «طرح تورینگ» با ۱۰۰میلیون پوند بودجه جایگزین «اراسموس» خواهد کرد که از ماه سپتامبر به ۳۵هزار دانشجوی بریتانیایی امکان خواهد داد بخشی از تحصیلات خود را در دیگر نقاط جهان بگذرانند. این برنامه به یاد «آلن تورینگ» نام گذاری شده است که (در دوران جنگ جهانی دوم) رییس تیم کدشکن‌های «بلِچلی پارک» بریتانیا بود.

راهنمای دولت در مورد سفر به اروپا می‌گوید ممکن است تحصیل درکشورهای اروپایی مستلزم اخذ ویزا باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان