پنتاگون جلسات توجیهی برای تیم انتقالی بایدن را از سرمی‌گیرد

وزارت دفاع آمریکا از ۱۸ دسامبر جلسه‌ای با تیم انتقالی تشکیل نداده است

 وزارت دفاع آمریکا گفته است که این توقف به دلیل «وقفه مورد توافق دو طرف در فصل تعطیلات»‌بوده است- Kevin Lamarque-Pool/Getty Images/AFP

بنا به گزارش‌ها، مقام‌های پنتاگون در پی تقریبا دو هفته تاخیر که موجب نگرانی مشاوران جو بایدن، رئیس‌ جمهوری منتخب، شده بود، جلسات توجیهی امنیت ملی با تیم انتقالی بایدن را از سرمی‌گیرند. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آینده آقای بایدن، این هفته گفت که وزارت دفاع از ۱۸ دسامبر جلسه‌ای با تیم انتقالی تشکیل نداده است. 

او در گفت‌وگو با رادیوی ملی سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر)‌ گفت:‌ «همین الان که صحبت می‌کنیم، در واقع ده‌ها درخواست کتبی برای اطلاعات داده شده است.» او افزود که تیمش درباره مسايل مهم امنیت ملی، مانند یک حمله بزرگ سایبری علیه نهادهای دولت آمریکا در ماه گذشته، در تاریکی نگاه داشته شده است. 

 وزارت دفاع آمریکا گفته است که این توقف به دلیل «وقفه مورد توافق دو طرف در فصل تعطیلات»‌بوده است، اما تیم انتقالی بایدن آن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جک دش، گزارشگر نشریه فارن پالیسی، گفت که این وقفه در هفته آینده به پایان می‌رسد که انجام حدود ۳۰ مصاحبه میان تیم بررسی نهاد انتقالی بایدن و مقام‌های ارشد پنتاگون، از جمله فرماندهان حاضر در افغانستان، کره جنوبی و آفریقا، در طول آن برنامه‌ریزی شده است. 

به گزارش وال‌استریت ژورنال، مقامات تیم انتقالی همچنین گفتند که وزارت دفاع در این هفته سه جلسه توجیهی با تیم بایدن درباره کووید-۱۹ و امنیت سایبری داشته است. 

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، علی‌رغم شکست در مقابل آقای بایدن با تفاوت بیش از هفت میلیون رای، از پذیرفتن شکست در انتخابات ماه نوامبر سرباز زده و بر تئوری‌های توطئه درباره تقلب در رای‌گیری تاکید کرده است. او هر وقت که امکانش فراهم بوده است،  با امید به این که نتیجه انتخابات را عوض کند و در قدرت بماند، کوشیده است تا در روند انتقال قدرت اخلال ایجاد کند. 

تلاش‌های قانونی متعدد و ناموفق آقای ترامپ علیه نتایج انتخابات، شروع رسمی روند انتقال را حتی قبل از توقف جلسات توجیهی وزارت دفاع، به تاخیر انداخت. بنا به گزارش‌ها، سپس در ۱۸ دسامبر، کریس میلر، وزیر موقت دفاع، دستور داد که همکاری با تیم انتقالی رئیس ‌جمهوری منتخب «به شکل سراسری در پنتاگون»‌ متوقف شود. 

با توجه به نیاز مقام‌های آینده به اطلاعات دقیق درباره تهدیدهای امنیت ملی و بودجه و دیگر مسائل، این جلسات توجیهی از اهمیت حیاتی برخوردار است، تا آنان بتوانند از روز اول برای مدیریت نهاد (ریاست جمهوری)، آمادگی داشته باشند. 

برخی‌ها از دوره بی‌نظم انتقالی و تحویل قدرت میان دولت بیل کلینتون و جورج دبلیو بوش، به عنوان عاملی تعیین‌کننده در شکست‌های اطلاعاتی نام می‌برند که به مهاجمان حمله ۱۱ سپتامبر امکان داد پنهان بمانند و شناسایی نشوند. 

یوهانس آبراهام، از مسئولان ارشد انتقال قدرت، روز چهارشنبه در یک جلسه رسانه‌ای گفت: «نبود همکاری پیامدهای واقعی دارد، و نگرانی بیش از هر چیز مربوط به امنیت ملی است… همچنین، این عدم همکاری پیامدهای اقتصادی و بهداشتی نیز خواهد داشت.» 

این اظهارات تنها دو روز پس از آن ایراد شد که آقای بایدن که تاکنون از بحث و جدال‌ها بیرون ایستاده بود، برای اولین بار درباره تاخیرها سخن گفت. 

رئیس‌ جمهوری منتخب پس از ملاقات با مشاوران امنیت ملی خود، گفت:‌ «ما در وزارت دفاع و دفتر مدیریت و بودجه، با موانعی از جانب مدیریت سیاسی مواجه شده‌ایم.»

او گفت:‌ «در حال حاضر، اطلاعات لازم درباره مسائل مهم امنیت ملی را از دولت موجود دریافت نمی‌کنیم. از نظر من، این چیزی نیست غیر از بی‌مسئولیتی.» 

© The Independent