جلوگیری پنتاگون از پخش اخبار مربوط به شیوع کرونا در ارتش

تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ارتش آمریکا گزارش شده است

ارتش آمریکا به افرادش دستور داده به دلیل ویروس کرونا تا ۶۰ روز سفر  نکنند - EDUARDO MUNOZ ALVAREZ /Getty Images via AFP

وزارت دفاع آمریکا با در نظر گرفتن این که ممکن است جزئیات مربوط به شیوع ویروس کرونا، مورد سوءاستفاده نظامی دشمنان ایالات متحده قرار گیرد، انتشار جزئیات اخبار مربوط به کووید-۱۹ را متوقف کرده است.

یک روز پس از آن که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تایید کرد یک تفنگدار دریایی ارتش در مقر وزارت دفاع در ناحیه آرلینگتون ایالت ویرجینیا به کووید-۱۹ مبتلا شده، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت این وزارتخانه «مجموع تعداد (مبتلایان)» را منتشر خواهد کرد اما «جزئیات آن را افشاء نخواهد کرد زیرا این اطلاعات می‌تواند نشان دهد در چه ناحیه‌هایی بیشتر هدف (ویروس کرونا) بوده‌ایم و در چه نواحی کمتر.»     

آقای اسپر در یک کنفرانس خبری درروز چهارشنبه گفت ویروس (کرونا) می تواند با شیوع و نحوه چرخشش در دیگر کشورها باعث شود دشمن «به روش‌های متفاوتی عمل کند. ما باید بسیار محتاط بوده و مراقب (این روند) باشیم. باید فرای آن بنگریم و این که تاثیر این (شرایط) بر اهداف ما چیست.» 

محدودیت اطلاعات در مورد میزان آلودگی افراد به ویروس کرونا در میان افراد ارتش، روند اطلاعاتی را که پنتاگون به طور معمول در مورد نواحی ابتلا، از جمله در کشتی‌های جنگی و داخل وزارت دفاع به روز می کرد، تغییر خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت این وزارتخانه «متعهد به شفافیت» است، اما اگر ویروس کرونا «آمادگی ما را برای دفاع استراتژیک یا واکنش استراتژیک نیروها تحت تاثیر قراردهد، قابل درک است که بخواهیم از این اطلاعات حفاظت کنیم.» 

آقای اسپر، همچنین وضع موسوم به «شرایط حفاظت از سلامتی» را به خطیرترین سطح خود (چارلی) بالا برده که به معنای «ادامه سرایت‌های جمعی» یک بیماری عفونی است.

پل فریدریش، ژنرال نیروی هوایی و جراح نیروهای مشترک ارتش نیز گفته است که اعلام شرایط اضطراری نمایانگر آن است که «شاخص صعودی (شیوع بیماری) پائین نیامده» و در صورت لزوم اقدامات سختگیرانهتری اعمال خواهد شد.

مارک اسپر گفت: «من وارد این عادت نمیشوم که شمار (مبتلایان به کووید-۱۹) را در سراسر پستهای فرماندهی اعلام کنم. ما از این لحظه  وارد ششمین یا هفتمین هفته موارد نگرانی (ابتلا) در برخی نواحی ارتش می شویم و نیز اطلاعاتی که می تواند مردم را در معرض خطر قرار دهد.»

تاکنون بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان افراد ارتش، غیرنظامیها و پیمانکارانی که برای ارتش کار می کنند، گزارش شده که ۲۸۰ نفر آن ها سرباز هستند.

در هفته جاری، مقامات ارتش ایالات متحده که بزرگترین شاخه دستگاه نظامی آمریکاست، ابتدا آموزشها و تمرین‌های غیرلازم نظامی و فعالیت‌های جنبی را تعطیل کرد تا از تماس افراد با یکدیگر جلوگیری کند، اما کمی بعد این مقررات به رغم دو برابر شدن موارد ابتلا به کرونا، آن هم ظرف تنها چند روز، لغو شد. 

ارتش آمریکا به کارکنان و افرادش دستور داده به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تا ۶۰ روز از هرگونه سفر خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش آمریکا تعهد داده ظرف ۱۳۵ روز پس از امضای موافقتنامه صلح با طالبان در ماه گذشته، تعداد افراد مستقر در افغانستان را از ۱۳ هزار نفر به ۸۶۰۰ نفر تقلیل دهد. بر اساس همین توافق، قرار است ایالات متحده تمامی افراد خود را از این کشور خارج کند منوط به این که طالبان نیز به تعهدات خود عمل کنند. آقای اسپر می گوید دستور به عدم حرکت و سفر شامل عملیات تخلیه افراد از افغانستان نمی شود.

در این میان، حدود ۹ هزار نفر از افراد گارد ملی ارتش، در واکنش به اپیدمی کرونا در سراسر آمریکا مستقر شده اند. 

در هفته جاری، کشتی نیروی دریایی آمریکا موسوم به «مرسی»، با آماده سازی به عنوان یک بیمارستان شناور جهت پذیرش بیماران مبتلا به کووید-۱۹، در ساحل لس آنجلس لنگر انداخت. کشتی دیگر نیروی دریایی آمریکا «کامفورت»، با همین ماموریت عازم نیویورک خواهد شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان