ترامپ لایحه بودجه نظامی آمریکا را وتو کرد

رئیس‌جمهور آمریکا چین را «بزرگترین برنده لایحه بودجه نظامی» دانسته است

ترامپ پس از تصویب این قانون در توییتی نوشت: «بزرگترین برنده لایحه بودجه نظامی ما چین است! من آن را وتو می‌کنم!»-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ به وعده‌اش درباره وتو کردن لایحه سالیانه بودجه نظامی عمل کرد و به این ترتیب نخستین وتوی ریاست‌جمهوری خود را پس از تصویب قاطع قانون در هر دو مجلس آمریکا رقم زد.

رئیس‌جمهور آمریکا با امتناع از امضای این لایحه، به مجموعه‌ای از مفاد قانونی اشاره کرد، از جمله قوانینی که از ارتش می‌خواهد نام رهبران کنفدراسیون را از پایگاه‌ها بردارند.

 ترامپ همچنین خواستار این شد که لایحه بودجه نظامی آمریکا شامل ماده‌ای باشد که بتواند محافظ قانونی شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را بردارد. این تغییری قابل توجه در قانون‌گذاری است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به اتفاق گفته‌اند ارتباطی به لایحه تعیین سیاست‌های نظامی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قانون اختیارات دفاع ملی (بودجه نظامی آمریکا) حدود ۱۰ روز پیش، با بیش از دو سوم آرا، به تصویب هر دو مجلس نمایندگان و کنگره رسیده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین روز مهلت وتو کردن قانون، این کار را انجام داد.

 ترامپ پس از تصویب این قانون در توییتی نوشت: «بزرگترین برنده لایحه بودجه نظامی ما چین است! من آن را وتو می‌کنم!»

او پیش از تصویب این قانون هم تهدید کرده بود که آن را وتو می‌کند. مخالفت او با بندهایی مربوط به چین بود.

در این بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری، مواردی از جمله افزایش حقوق نیروهای مسلح آمریکا در نظر گرفته شده بود.

حالا مجالس آمریکا تا روز سوم ژانویه (۱۴ دی‌ماه) فرصت دارند که وتوی ترامپ را بشکنند. این احتمال وجود دارد که در صورتی که دوباره رای‌گیری شود، موافقان این قانون از آرای کافی برای حمایت از آن و لغو وتوی ترامپ برخوردار باشند.