ویروس کرونا؛ لایحه تولید دفاعی آمریکا چیست؟

دونالد ترامپ گفته است که ممکن است این لایحه را اجرایی کند

ترامپ می‌گوید این لایحه «می تواند در صورت نیاز، ثمرات بسیاری داشته باشد و به زودی آن را تکمیل کرده و امضاء خواهیم کرد»- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

روز چهارشنبه، پرزیدنت دونالد ترامپ اعلام کرد ایالات متحده با فعال کردن بالقوه لایحه موسوم به «تولید دفاعی» (دی پی اِی) گام های بیشتری در جهت کنترل کووید۱۹ بر خواهد داشت.

آقای ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت این لایحه «می تواند در صورت نیاز، ثمرات بسیاری داشته باشد و به زودی آن را تکمیل کرده و امضاء خواهیم کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در ارتباط با موارد استفاده از این لایحه گفت: «ما روی ابزار و تجهیزات خاصی تمرکز خواهیم کرد. هدفمان ماسک های ایمنی صورت است...به دستگاه های تنفسی و دستگاه های اکسیژن نیازمندیم.»

هرچند این لایحه هنوز به امضای رئیس جمهور نرسیده، اما زمانی که به تایید آقای ترامپ برسد، سندی مهم و نمایانگر اولویت های دولت در چند ماه آینده خواهد بود.

تاکنون حدود ۵۰۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ در آمریکا ثبت شده است.

نهاد موسوم به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا، توصیه کرده که تجمعات بیش از ۵۰ نفر به مدت دو هفته ممنوع شود تا سرعت اپیدمی کرونا زیر کنترل قرار گیرد.

لایحه موسوم به «دی پی ای» چیست؟

«دی پی ای» به گفته سرویس خدمات کنگره، «به رئیس جمهور اختیاراتی گسترده تفویض می کند که در جهت دفاع از منافع ملی در امور مربوط به صنایع داخلی اعمال نفوذ کند». 

این لایحه در زمینه های مختلف به رئیس جمهور اختیارات فوق العاده می دهد از جمله (تعیین) «اولویت ها و سهمیه ها» که صنایع را ملزم می کند به دستورات دولت در مورد «توسعه ظرفیت تولید و عرضه» اولویت بدهد. بر اساس این لایحه، رئیس جمهور اختیار خواهد داشت تولید و توزیع کالاهای ضروری را افزایش دهد. 

این دو مورد، تنها موارد افزایش اختیارات فوق العاده رئیس جمهور نیست، بلکه اختیاراتی است که انتظار می رود در جریان اپیدمی کرونا و تولید و عرضه ماسک صورت و دیگر لوازم حیاتی پزشکی، از آن بیشتر استفاده شود. 

در گذشته از این لایحه در چه مواردی استفاده شده است؟

«دی پی ای» بار نخست در سپتامبر ۱۹۵۰ در جریان جنگ کره و در صنایع فولاد استفاده شد که بر اساس آن برای افزایش تولید ابزار و کالاهای لازم، به کارگران این صنعت (در کنار مزایای دیگر) وام های بدون بهره اعطاء شد.

هرچند این قانون بر شرایط حاکم بر جنگ جهانی دوم مبتنی بود، اما در سال ۱۹۸۰ به منظور ایجاد اصلاحات در وزارت دفاع نیز به کار گرفته شد.

«دی پی ای» از سال ۱۹۵۰، پنجاه بار مورد استفاده روسای جمهور آمریکا قرار گرفته و به رغم تاریخچه آن که به جنگ جهانی دوم بر می گردد، مصوبه ای نسبتا معمول و استفاده شده است.

آقای ترامپ پیش از این در سال ۲۰۱۹ از این لایحه برای افزایش تولید مغناطیس های کمیاب زمینی و در واکنش به تهدید چین استفاده کرد که گفته بود صادرات آن را به ایالات متحده محدود خواهد کرد.

از این لایحه به چه منظوری استفاده خواهد شد؟

با آغاز اپیدمی کرونا در آمریکا روشن شد که ایالات متحده از ابزار و وسایل پزشکی کافی از جمله دستگاه های تنفسی و ماسک برای مقابله با آن برخوردار نیست. 

با توجه به این که ویروس کرونا عمدتا ریه های بیمار را هدف قرار می دهد و با افزایش تعداد مبتلایان، مراکز درمانی به دستگاه های تنفسی بیشتری نیازمندند، این لایحه به پرزیدنت ترامپ اختیار می دهد کارخانجات را مجبور کند به تولید اینگونه وسائل اولویت بدهند.

هنوز آقای ترامپ اعلام نکرده قصد دارد به چه نحوی از این اختیارات استفاده کند، اما گفته است دستگاه رهبریش روی «ماسک صورت تمرکز خواهد کرد ....ما به دستگاه های تنفسی و دستگاه های اکسیژن احتیاج داریم.»

© The Independent