اکسیوس: آمریکا به دنبال تعطیلی سفارت خود در عراق است

«تعطیلی فوری سفارت پس از حمله‌های راکتی در دست بررسی است»

سفارت آمریکا در بغداد-STR / AFP

همزمان با هشدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ایران درباره حمله‌های راکتی روز یکشنبه به سفارت آمریکا در بغداد، اکسیوس به نقل از دو مقام مطلع، از «بررسی طرح تعطیلی فوری سفارت آمریکا در عراق» خبر داد.

حمله‌های راکتی روز یکشنبه در منطقه سبز بغداد خسارت‌هایی به سفارت آمریکا وارد کرد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده بود و مقامات آمریکایی نیز در این زمینه به مقامات بغداد هشدار داده بودند.

روز گذشته اسکای نیوز از خروج سفیر آمریکا از سفارت بغداد خبر داده بود. اکسیوس می‌گوید متیو توئلر احتمالا به اربیل یا کردستان عراق نقل مکان کرده یا اینکه در عین‌الاسد، پایگاه نظامیان آمریکایی در غرب بغداد به‌سر می‌برد.

همزمان رویترز روز چهارشنبه نوشت که مقامات امنیتی عالی‌رتبه آمریکا در نشستی گزینه‌های تامین امنیت منافع آمریکا در بغداد را بررسی کرده‌اند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که این حمله‌ها را مرتبط با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی می‌داند، می‌گوید همین شبه‌نظامیان هستند که تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق را سرکوب می‌کنند.

اکسیوس در ادامه می‌نویسد، تعطیلی فوری سفارت آمریکا در بغداد یکی از گزینه‌های در دست بررسی در واکنش به حمله‌های اخیر و احتمال انجام حمله‌هایی در روزهای جاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ناظران در مورد احتمال اقدام تلافی‌جویان جمهوری اسلامی در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی هشدار داده‌اند. فرمانده سابق نیروی قدس ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شد.

در آستانه سالگرد مرگ سلیمانی، اسماعیل قاآنی، جانشین او به عراق سفر کرده بود. اکسیوس گزارش داد که او روز سه‌شنبه با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ملاقات کرده است.

باوجود اینکه احتمال اقدام جمهوری اسلامی علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه منتفی نیست، برخی فرماندهان نظامی آمریکا از جمله ژنرال مک‌کنزی بر این باورند که ایران در حال حاضر به دنبال جنگ با آمریکا نیست. فرمانده سنتکام پیش از این از ایجاد نوعی بازدارندگی در مقابل ایران پس از کشته شدن سلیمانی سخن گفته بود. او در عین حال از آمادگی کامل آمریکا برای واکنش جدی به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی ایران سخن گفته است.

بیشتر از جهان