زیردریایی اتمی موشک انداز آمریکا وارد خلیج فارس شد

طول این زیردریایی ۱۷۰ متر و جابه‌جایی آن حدود ۱۹ هزار تن در حال غوطه‌وری است

زیردریایی جورجیا مسلح به ۱۵۴ محفظه شلیک موشک کروز است - US Navy

نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که زیردریایی «یواس‌اس جورجیا» با عبور از تنگه هرمز، وارد آب‌های خلیج فارس شد.

نیروی دریایی آمریکا در توییتی نوشت که این زیردریایی را دو رزمناو «پورت رویال» و «فیلیپین سی» اسکورت می‌کردند.

نیروی دریایی آمریکا افزود: «حضور جورجیا در ناوگان پنجم ایالات متحده نشان‌دهنده توانایی این ناوگان در انجام عملیات در هر نقطه‌ای است که قوانین بین‌المللی اجازه بدهد.»

زیردریایی جورجیا، یک شناور زیرسطحی موشک‌انداز از کلاس «اوهایو» است و مسلح به موشک‌های دوربرد کروز است.

این زیردریایی که با پیشرانه هسته‌ای به حرکت در می‌آید،  از سال ۱۹۸۲ وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شده و در آغاز، برای شلیک موشک‌های بالستیک طراحی شده بود. در مارس سال ۲۰۰۴، با تغییر ماموریت و بازسازی اساسی، به چهار اژدرانداز ۲۱ اینچی و ۱۵۴ محفظه شلیک موشک‌های کروز «بی‌جی‌ام-۱۰۹ توماهاک» مجهز شد.

طول این زیردریایی ۱۷۰ متر و جابه‌جایی آن حدود ۱۹ هزار تن در حال غوطه‌وری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ساعاتی پس از حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هشدار داد که واشینگتن آماده واکنش به حمله‌های احتمالی تهران در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی است.

فرمانده سابق نیروی قدس ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد. مقامات جمهوری اسلامی وعده انتقام سخت دادند که تا امروز محقق نشده است.

روز دوشنبه ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: «ما برای دفاع از خود، دوستان و شرکای خود در منطقه و برای اقدام در صورت لزوم آماده هستیم.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که حمله‌های راکتی به سفارت آمریکا در بغداد خسارت‌هایی بر جای گذاشت. این حمله‌ها معمولا به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود.

تهران این اتهام‌ها را تایید نکرده است. از سوی دیگر برخی احزاب عراق از جمله گروه مقتدی‌ صدر، روحانی پرنفوذ و کتائب حزب‌الله که معمولا به دست داشتن در حمله‌های اینچنینی متهم است، حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا را محکوم کرده‌‌اند.

پیشتر، روز دوم آذرماه، فرماندهی مرکزی نیروهای ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در منطقه خلیج فارس مستقر کرده است.

سنتکام گفت این استقرار «در فرصتی کوتاه» انجام شده و هدف از آن «بازداری از تهاجم، و اطمینان‌بخشی به شرکا و متحدان آمریکا» است.

گرچه مقام‌های آمریکا به تهدید مشخصی که بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲ قرار است با آن مقابله کنند اشاره‌ای نکرده است، ولی رسانه‌های خبری همگی این اقدام را هشداری آشکار به ایران تلقی کرده‌اند.