راسوهای مدفون شده ممکن است آب‌های زیرزمینی دانمارک را آلوده کرده باشند

دولت دانمارک ماه گذشته دستور معدوم‌سازی ۱۷ میلیون راسو را در آن کشور صادر کرد

اجساد بیشتر این حیوانات در چاله‌هایی در یک منطقه نظامی در غرب دانمارک، در عمق بیش از دو متری دفن شد-Morten Stricker / Ritzau Scanpix / AFP

یک تحقیق رسمی دریافته است که میلیون‌ها راسو مرده‌ای که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در دانمارک معدوم و دفن شدند، ممکن است آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده باشند. 

به گزارش کانال چهار رادیو دانمارک، مقام‌های صنعت آب هشدار داده‌اند که آب آشامیدنی به خطر افتاده است و مسئولان باید هرچه سریع‌تر اقدام کنند. 

به دنبال سرایت ویروس کرونا به صدها مزرعه پرورش راسو و پس از آن که مسئولان نوع جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا را در برخی اشخاص یافتند، دولت دانمارک ماه گذشته دستور معدوم‌سازی ۱۷ میلیون راسو را در آن کشور صادر کرد. 

اجساد بیشتر این حیوانات در چاله‌هایی در یک منطقه نظامی در غرب دانمارک، در عمق بیش از دو متری دفن شد. اما بر اثر گازهای ناشی از فرایند تجزیه، برخی از اجساد به بیرون از خاک رانده شدند. دولت در نظر دارد تا آنها را از زیر خاک درآورد و بسوزاند. 

کانال چهار رادیو دانمارک که نسخه‌ای از تحقیق را مشاهده کرده است، گفت که این تحقیق جدید که توسط سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند و دانشگاه فنی دانمارک انجام شده است، حاکی است که مایعات بدن حیوانات مدفون، ممکن است تاکنون آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده باشد. 

قبل از دفن راسو‌های معدوم شده، مسئولان گفته بودند که اجساد آنها خطری برای آب آشامیدنی یا مناطق حفاظت‌شده ندارد. 

آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک که گزارش اخیر به سفارش آن تهیه شده است، در حال ارزیابی تاثیر آن گورها بر محیط زیست است و قرار است نتایج تخمین‌هایش در اوایل سال آینده منتشر شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منطقه دفن راسوها، که ۲۴ ساعت شبانه‌روز تحت نگهبانی است تا مردم و حیوانات از آن محدوده دور نگه داشته شوند، شکایاتی را از ساکنان محلی درباره خطرات احتمالی بهداشتی دریافت کرده‌اند. روزنامه‌ها نیز عنوان «راسوهای زامبی»‌ را به آنها داده‌اند. 

کلاوس کجولر، زمین‌شناس و از محققان گزارش اخیر، گفت:‌ «بنا بر برخی پیش‌فرض‌ها، ممکن است لایه‌های فوقانی آب‌های زیرزمینی تاکنون آلوده شده باشند.» 

یکی از گورها در بخش شهرداری ویبورگ، واقع در شمال دانمارک، به تاسیسات تصفیه آب محلی بسیار نزدیک است. 

سوزان مونستر، رئیس دانسکه واندوارکر، سازمان صنایع تامین آب دانمارک، گفت:‌ «این گزارش عمیقا نگران‌کننده است و تاییدی است بر این که وقتی که ما درباره این مسئله ابراز نگرانی کردیم، دلیلی برای نگرانی‌مان داشتیم.»‌

او به کانال چهار رادیو دانمارک گفت:‌ «اگر این مایعات به سوی آب آشامیدنی حرکت کند، آنوقت است که یک خطر عظیم به شمار خواهد رفت.»‌

آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک به درخواست ما برای اظهار نظر در این زمینه جواب فوری نداد. 

یک توصیه مهم گزارش اخیر، احداث فوری سقف بر روی گورهای راسوها است تا از تسریع حرکت مواد خطرناک به سمت آب‌های زیرزمینی در پی بارش باران، جلوگیری شود.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز 

© The Independent

بیشتر از جهان