احتمال قتل‌عام راسوها در دانمارک برای مقابله با کرونا

نخست‌وزیر دانمارک هشدار داد كه راسوها می‌توانند خطری برای سلامت عمومی باشند

مزارع پرورش راسو منشأ تقریباً نیمی از ۷۸۳ فرد آلوده به ویروس کرونا در شمال دانمارک است- Henning Bagger / Ritzau Scanpix / AFP

دانمارک که صاحب بزرگ‌ترین مزارع پرورش صنعتی راسو در جهان برای تولید پوست خز است، اعلام کرد که قصد دارد ۱۷ میلیون قلاده راسو را سربه‌نیست کند. این تصمیم به سبب ترس از خلق یک نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در راسو با قابلیت انتقال به انسان است که تصور می‌شود اثرگذاری واکسن‌های کرونا را به خطر اندازد. 

نخست وزیر دانمارک، مته فردریکسن، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تاکنون ۱۲ نفر به این نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا آلوده شده‌اند. 

فردریکسن هشدار داد که نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا توانایی بدن را در ایجاد پادتن تضعیف می‌کند و این می‌تواند مانع کارایی واکسن‌های در حال تولید برای ریشه‌کنی ویروس کرونا شود.  

نخست وزیر دانمارک وضعیت را «بسیار بسیار جدی» توصیف کرد و اظهار داشت که شیوع کرونا در مزارع پرورش راسو خطری برای بهداشت عمومی است. 

وی گفت: «ما مسؤولیت بزرگی در قبال جمعیت خود داریم. اما با جهشی که اکنون در ویروس کرونا پیدا شده است، مسؤولیت بزرگ‌تری در قبال بقیه جهان نیز داریم.» 

به گفته دولت دانمارک، چندین ماه است که موارد ویروس کرونا در چندین مزارع پرورش راسو در منطقه یوتلاند شمالی این کشور و همچنین سایر مناطق اروپا کشف شده است. 

رویترز با استناد به آمار وزیر بهداشت این کشور گزارش داد که  مزارع پرورش راسو منشأ تقریباً نیمی از ۷۸۳ فرد آلوده به ویروس کرونا در شمال دانمارک است. 

با کشف حداقل پنج مورد جدید از جهش ویروس کرونا در مزارع پرورش راسو، در صورت‌ عدم اقدام فوری، خطر فزاینده‌ای درخصوص گسترش سریع این ویروس وجود دارد. 

پلیس گفت که از بین بردن راسوها در صدها مزرعه باید در اسرع وقت آغاز شود. 

به گفته بی‌بی‌سی، تورکیلد فوگد، رئیس پلیس، در بیانیه‌ای این ابتکار عمل را «اقدامی بسیار بزرگ» خوانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، ده‌ها هزار رأس راسو در اروپا برای مقابله با ویروس کرونا سلاخی شده‌اند. در ماه ژوئیه گذشته، پس از کشف ویروس کرونا در مزرعه‌ای در استان آراگون در اسپانیا صدهزار راسو سربه‌نیست شدند. 

در همین حال، در هلند نیز هزاران رأس راسو به دنبال شیوع مشابه کشته شده‌اند. 

هم‌اینک مطالعاتی در حال انجام است با هدف فهم این که چرا راسوها به کرونا مبتلا می‌شوند و چرا آن را شیوع می‌دهند. 

در مصاحبه‌ای با گاردین، ​​مگنوس لیونگ، کارگزار فنلاندی فروش پوست خز و مدیرعامل ساگا فرز، برنامه‌های دانمارک برای سربه‌نیست کردن میلیون‌ها رأس راسو را «شوک‌آور» خواند. 

وی می‌گوید: «خبر شوک‌آوری است که قرار است همه راسوها را در دانمارک سربه‌نیست کنند. صحبت بر سر خطر جهش کرونا در راسو و انتقال آن به انسان و تأثیر بالقوه آن بر کارایی واکسن‌های کرونا است.» 

این حراج‌دهنده پوست خز ارزش جمعیت راسوهای دانمارک را در سال ۲۰۲۰ بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو تخمین می‌زند. 

لیونگ با اشاره به این که عفونت‌های منتشره از راسو در دیگر مناطق اروپا کنترل شده است، گفت که تصمیم دانمارک به سربه‌نیست کردن راسوها «نامنتظره» است. 

وی همچنین هشدار می‌دهد: «نمی‌خواهم حدس بزنم. اما این ممکن است در کشورهای دیگر نیز تکرار شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان