اجساد هزاران راسو در دانمارک به گودال‌ سرازیر شد

نخست وزیر دانمارک از بابت رسوایی مرتبط با صدور دستور کشتار آن‌ها عذرخواهی کرده است

تصمیم به کشتار مینک‌ها هفته گذشته در پی بروز بیماری کووید-۱۹ ناشی از نوع جهش یافته ویروس کرونا در مزرعه پرورش این حیوان در شمال «جاتلند» اتخاذ شد- Morten Stricker / Ritzau Scanpix / AFP

در پی صدور دستور دولت دانمارک در هفته گذشته مبنی بر کشتار تمامی مینک‌های پرورشی (نوعی راسو که پوست آن ارزشمند است) در آن کشور، اکنون نخست وزیر دانمارک از بابت صدور این دستور که مجوز قانونی نداشته است، از مردم پوزش خواسته است.  

به دنبال بروز نوع جدید ویروس کووید-۱۹ در دانمارک که رد آن در مزارع پرورش مینک گرفته شد، دولت آن کشور دستور داد کلیه ۱۷ میلیون مینک پرورشی در آن مراکز نابود شوند. 

اما در دانمارک کشتن حیوانات سالمی که بیش از هشت کیلومتر از مراکز تایید شده آلودگی فاصله دارند، غیرقانونی است.

خانم مِت فردریکسِن، روز سه شنبه در پارلمان دانمارک گفت: «حتی اگر در شتاب بودیم نیز باید برایمان روشن می‌بود که (دست زدن به چنین اقدامی) مستلزم مجوز قانونی است. عذر می‌خواهم.» 

اظهارات خانم فردریکسن یک روز پس از انتشار تصاویر گورهای دسته‌جمعی اجساد هزاران مینک ایراد شده است که در جریان آن  تا کنون بیش از ۲ میلیون مینک سلاخی شده‌اند.  

در تصاویری که روز دوشنبه منتشر شد، نیروهای ارتش دانمارک دیده می‌شوند که اجساد مینک‌ها را در داخل گودال‌های مستطیل شکلی می‌اندازند که در زمین‌های متعلق به ارتش در نزدیکی شهر «هلستِبروُ» حفر شده بود. 

به گفته مقامات بهداشتی و محیط زیستی، تصمیم به دفن برخی از مینک‌های سلاخی شده به این دلیل اتخاذ شده است که کوره‌ها ظرفیت سوزاندن این تعداد مینک را نداشتند.

تصمیم به کشتار مینک‌ها هفته گذشته  در پی بروز بیماری کووید-۱۹ ناشی از نوع جهش یافته ویروس موسوم به «خوشه ۵» در ۱۲ نفر و مینک‌های ۵ مزرعه پرورش این حیوانات در شمال «جاتلند» اتخاذ شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موگِنز یِنسِن، وزیر ماهیگیری و غذای دانمارک، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که دولت «با رنج فراوان» متوجه از دست رفتن منبع معیشت پرورش‌دهندگان مینک است، اما تاکید کرد که از آنجا که این جهش، موثر بودن واکسن کووید-۱۹ را به خطر می‌اندازد، این اقدامی لازم بوده است.

این نظر با مخالفت برخی دانشمندان رو‌به‌رو شده است. سازمان بهداشت جهانی نیز تایید کرد که «هنوز پیامدهای این ویروس جهش کرده روشن نیست.» 

آقای ینسن برای جبران خسارات پرورش‌دهندگان مینک اعلام کرده است که برای هر یک مینکی که از دست داده‌اند، ظرف ده روز آینده  مبلغ ۲۰ کرون دانمارک (کمی بیش از ۲.۵ پوند) دریافت خواهند کرد.

در این میان، بریتانیا دانمارک را به دلیل بروز نوع جهش یافته ویروس کرونا در آن کشور از فهرست کریدور مسافرتی‌اش حذف کرد. 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت ممکن است گسترش انواع جهش یافته ویروس عواقبی «وخیم» به دنبال داشته باشد، اما این خطر (در حال حاضر) اندک است.

آقای هنکاک گفت: «این یک مورد بهداشت عمومی در سطح بین‌المللی پیرامون پرورش مینک است که ما بیست سال پیش در بریتانیا ممنوع کردیم.»

«بی‌تردید، در زمینه بهداشت عمومی در سطح جهانی، باید هرچه می‌توانیم برای متوقف کردن سرایت ویروس به حیوانات و بازگشت آن به انسان که نتیجه آن این گونه جهش‌های ویروسی است که شاهد آن بوده‌ایم، انجام دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان