قرارداد بازرگانی بریتانیا و سنگاپور در آستانه برگزیت

بریتانیا به پایان ضرب‌الاجل برگزیت خود در روز ۳۱ دسامبر نزدیک می‌شود

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به همراه اورسلا فن دِر لاین رئیس کمیسیون اروپا - Aaron Chown / POOL / AFP

روز پنجشنبه بریتانیا و سنگاپور یک قرارداد بازرگانی آزاد به مبلغ ۱۷ میلیارد پوند به امضا رساندند که دسترسی طرفین به بازارهای یکدیگر را افزایش می‌دهد.

این قرارداد در بامداد روز پنجشنبه در مراسمی در سنگاپور میان خانم لیز تراس، وزیر بازرگانی بین‌المللی بریتانیا و چَن چون سینگ، وزیر بازرگانی سنگاپور به امضا رسید. این قرارداد در حالی امضا شده است که بریتانیا به پایان ضرب‌الاجل برگزیت خود در روز ۳۱ دسامبر نزدیک می‌شود. 

در چارچوب این قرارداد به‌منظور تسهیل تجارت میان بریتانیا و سنگاپور، تعرفه کالاهای بازارهای طرفین (بخش اعظم) برداشته خواهد شد. به همین‌گونه، موانع بازرگانی خارج از مقررات تعرفه نیز در صنایع چهارگانه الکترونیک، خودرو و قطعات یدکی آن، تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی و انرژی پایدار کاهش خواهد یافت.

این توافق جدید مشابه قراردادی است که هم‌اکنون میان سنگاپور و اتحادیه اروپا وجود دارد. بریتانیا در تلاش است معاهدات بازرگانی خود را پیش از آن‌که روند انتقال برگزیت به پایان برسد، حفظ کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مشترک سنگاپور و بریتانیا آمده است که در این قرارداد، تعرفه ۸۴ درصد کالاهای صادراتی سنگاپور به بریتانیا همچنان مانند گذشته لغو شده باقی خواهد ماند. این بیانیه می‌افزاید: «موادغذایی تولیدی سنگاپور ازجمله هارگو (کوفته میگو) و چیپس ماهی کولی همچنان در چارچوب قوانین منعطف مرتبط به مبدا تا ۳۵۰ تُن در سال بدون تعرفه به بریتانیا صادر خواهد شد. سنگاپور نیز به توافق‌های جاری در مورد دسترسی تولیدات بریتانیا به این کشور وفادار می‌ماند و حمایت از کالاهای شناخته‌شده بریتانیا ازجمله ویسکی اسکاچ را ادامه خواهد داد. کلیه ترتیبات مربوط به تعرفه همانند قرارداد بازرگانی آزاد سنگاپور با اتحادیه اروپا تا ۲۱  نوامبر سال ۲۰۲۴ به قوت خود باقی خواهد ماند.»

آقای چنگ، وزیر بازرگانی سنگاپور در مراسم امضای این قرارداد گفت: «از منافع چشمگیر برای بازرگانی طرفین گذشته، (این قرارداد) بیانیه‌ای محکم علیه حمایت گرایی و بومی‌گرایی است.» او همچنین تاکید کرد که این اقدام «برای حصول اطمینان از بهبود قاطع و مقاومت جهان پس از همه‌گیری (کرونا) بسیار مهم است.»

این نخستین قرارداد بازرگانی آزاد بریتانیا با یک عضو انجمن ملل آسیای جنوب‌شرقی است. این موضوع به‌ویژه برای سنگاپور حائز اهمیت است که بریتانیا را سومین طرف بازرگانی بزرگ خود تلقی ‌کند. آمار رسمی دولت سنگاپور که شاخص بازار بورس «نیکِی» به آن استناد کرده است، نشان می‌دهد که حجم بازرگانی طرفین در سال ۲۰۱۹ بالغ ‌بر ۱۳ میلیارد دلار بوده است.

© The Independent