رئيس مجلس افغانستان، طرح مجلس ایران را «تکان‌دهنده» خواند

«رفتار جمهوری اسلامی با مهاجران افغان در سال‌های اخیرهمواره مساله‌ساز بوده ‌است»

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان-توییتر رحمانی

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس افغانستان، در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران برای مهاجران غیرقانونی را «تکان‌دهنده» خواند.

آقای رحمانی خطاب به همتای ایرانی خود نوشت: ‌«از طریق منابع خبری، اطلاع حاصل نمودم که قرار است طرحی به منظور ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز، به زودی در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شود. در این طرح، در مورد مهاجران غیرقانونی موارد تکان‌دهنده‌ای پیشنهاد شده ‌است.»

۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در طرح خود، مجازات زندان و جریمه نقدی برای مهاجران غیرقانونی، در نظر گرفته‌اند. ماموران امنیتی را نیز مجاز به تیراندازی به سوی خودروهایی دانسته‌اند که مشکوک به حمل این مهاجران باشند.

آقای رحمانی توضیح می‌دهد که چون بیشتر مهاجران ساکن در ایران، افغان‌ هستند و به دلیل ناامنی، مشکلات اقتصادی و وابستگی‌های مذهبی و خانوادگی به ایران مهاجرت کرده‌اند، تصویب طرح برخورد جدی با این افراد، مایه نگرانی افغانستان است.

او می‌گوید:‌ «عوارض ناشی از مجوز دادن به ماموران امنیتی برای تیراندازی، جریمه‌های سنگین، حبس‌های طولانی مهاجران، نگرانی‌های جدی‌ای برای جامعه افغان در ایران به وجود آورده است.»

رئيس مجلس افغانستان از جمهوری اسلامی ایران خواسته ‌است با مهاجران از روی مهر و حرمت همسایگی، دوستی و تعلقات فرهنگی و دینی مشترک برخورد کند.

پیشتر نیز نور رحمان اخلاقی، وزیر وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در واکنش به طرح «ساماندهی اتباع خارجی غیرمجاز» خطاب به مجلس ایران گفت در این طرح درباره مهاجران «موارد تکان‌دهنده‌ای مطرح شده است».

رفتار ماموران امنیتی جمهوری اسلامی با مهاجران افغان، همواره خبرساز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، یک گشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران، چندی پیش به سمت خودروی مهاجران در شاهراه یزد، شلیک و آن را منفجر کرد.

وزارت خارجه افغانستان تایید کرد که در این رخداد دست‌کم سه شهروند افغان کشته، چهار نفر دیگر مجروح و تعدادی نیز ناپدید شدند و یا احتمالا در آتش سوختند.

هنوز اختلاف دیپلماتیک بین ایران و افغانستان در خصوص غرق شدن مهاجران افغان در رودخانه مرزی هریرود، به قوت خود ادامه داشت که این بار انفجار و آتش‌سوزی ماشین مهاجران افغان، در شاهراه یزد، پای غفور لیوال را به این شهر کشید.

احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، شلیک ماموران نیروی انتظامی ایران به خودروی حامل شهروندان افغان را تایید کرد. او توضیح داد این ماشین نه به خاطر گلوله، بلکه به دلیل سرعت بالا و برخورد شدید با گارد ریل کنار جاده آتش گرفته است.

این نوع رفتارها و واکنش‌ها، بر رابطه ایران و افغانستان به شدت تاثیر گذاشته است.

حدود دو میلیون مهاجر افغان، همچنان در ایران زندگی می‌کنند.