اعتراض نهاد حقوق بشر افغانستان به قتل مهاجران افغان توسط مرزبانی ایران

«مرزبانان ایران شماری مهاجر افغان را شکنجه داده و به قتل رسانده‌اند»

کمیسیون حقوق بشر افغانستان شکنجه و قتل شماری از مهاجران افغان از سوی مرزبانان کشور ایران را ظالمانه و خلاف اصول حقوق بشری دانست. 

کمیسیون حقوق بشر این کشور از دولت افغانستان می‌خواهد که موضوع قتل و شکنجه مهاجران افغان را با کشور ایران با جدیت در میان بگذارند و نیز در دادگاه لاهه و کمیته منع شکنجه سازمان ملل متحد در مورد شکایت کند.

نعیم نظری، معاون کمیسیون حقوق بشر افغانستان، می‌گوید: «این قضیه یک نقض بزرگ حقوق بشری است و دولت افغانستان به عنوان محافظ حقوق شهروندان خود باید این قضیه را یکجا با دولت ایران پیگیری بکند.»

این واکنش کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که چهار روز پیش شماری از شهروندان افغان که می‌خواستند از مسیر غیرقانونی برای کار به کشور ایران بروند، در دره ذوالفقار که مرز مشترک با ایران و افغانستان دارد، توسط مرزبانان ایرانی دستگیر می‌شوند. مرزبانان ایرانی پس از دستگیری، آنان را شکنجه می‌کنند و سپس به رودخانه هریرود می‌اندازند. چند تن از کسانی که به رود انداخته شدند، توانستند خود را نجات دهند، ولی شماری از آنان غرق شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که تاکنون اجساد پنج تن از آن مهاجران افغان از رودخانه هریرود بیرون کشیده شده است و به بیمارستان حوزه استان هرات انتقال یافته‌اند. تلاش‌ برای یافتن اجساد دیگر در این منطقه توسط دولت افغانستان و نزدیکان این قربانیان جریان دارد.

کنسولگری ایران در هرات، دست داشتن مرزبانان ایرانی را در ماجرای قتل، شکنجه و به رود افکندن شهروندان افغانستان را رد می‌کند. نیروی انتظامی ایران (ناجا) نیز اعلام کرده است که «پس از شنیدن این موضوع آن را فورا بررسی کردیم اما مشخص شد که چنین موضوعی در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ نداده است و صحت ندارد.»

چند روز پس از این حادثه وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای هر نوع شکنجه و غرق کردن مسافران افغان را رد کرد و گفت که «این حادثه دسیسه‌ای برای برهم زدن تلا‌ش‌های ایران در روند صلح افغانستان است.»

طالبان نیز در بیانیه‌ای از دولت ایران خواسته است تا این موضوع را به دقت بررسی، و عاملان آن را مجازات کند تا در آینده از چنین رویدادهایی جلوگیری کند.

در همین حال، وزارت خارجه افغانستان هیئتی را به رهبری معاونت سیاسی وزارت خارجه این کشور تعیین کرد تا این قضیه را با جدیت بررسی و تحقیق کند تا بتوان در مورد آن تصمیم گرفت.

این حادثه شهروندان افغانستان را نیز سخت نگران ساخته است. آنان می‌گویند این بار نخست و یا آخر برخورد ناروای دولت ایران در مقابل مهاجران افغان نخواهد بود و دولت افغانستان مکلف است تا این ماجرا را با دقت بررسی کند و به دادگاه بین‌المللی نیز شکایت کند.

فیاض کاکر، استاد دانشگاه، در این زمینه به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه این بار نخست نیست که چنین حرکت‌های ظالمانه‌ای از طرف مرزبانان ایران در برابر شهروندان افغان صورت می‌گیرد. ما در گذشته نیز شاهد این ظلم و زشت‌کاری آنان بوده‌ایم. اکنون دولت ما باید این موضوع را بررسی کند و به دادگاه‌های بین‌المللی نیز شکایت کند و کسانی را که دست به چنین جنایت ضد بشری زده‌اند، سخت مجازات کند تا در آینده شاهد این گونه رویدادها نباشیم.»

شمس‌الله نورزی، از ساکنان کابل، می‌گوید:« اگر دولت یا نظام درستی می‌داشتیم، هیچ کسی جرات نمی‌کرد هموطنان عزیز ما را که به دلیل بیکاری و برای یافتن لقمه‌ای نان به کشورهای همسایه می‌روند، اینگونه شکنجه کند و به قتل برساند. من زمانی که این خبر را شنیدم به خدا قسم گریه کردم که ما افغان‌ها چرا ناحق و برای این که لقمه‌ای نان پیدا کنیم تا زنده بمانیم، کشته می‌شویم.»

نورزی افزود: «اگر واقعا ما صاحب دولت هستیم و ملت به‌شمار می‌آییم، باید این موضوع را بسیار جدی بررسی کنیم و کسانی را که در این قضیه دست داشته‌اند، به جزای اعمال‌شان برسانیم و اجازه ندهیم که چنین ظلمی بر ما روا شود.»

بیشتر از