شکست سنا در جلوگیری از فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات

کاخ سفید می‌گوید، این تسلیحات به امارات امکان می‌دهد در مقابل «تهدید ایران» از خود محافظت کند

جت‌های پیشرفته اف-۳۵ در اسرائیل-JACK GUEZ / AFP

سناتورهای دمکرات سنای آمریکا در سد کردن راه فروش جنگنده‌های پیشرفته اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی شکست خوردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یکی از بزرگترین قراردادهای تسلیحاتی در دوره ریاست‌جمهوری خود با فروش جت‌های رادار گریز اف-۳۵، پهپادهای غیر مسلح و دیگر تسلیحات به امارات متحده عربی موافقت کرد. این توافق که ارزش آن ۲۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، پس از توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، به طور جدی پیگیری شد.

اسرائیل که تا پیش از این توافق صلح با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالفت می‌کرد، اکنون نشانه‌های مبنی بر عدم مخالفت جدی با تحویل این تسلیحات به امارات ارسال می‌کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که سناتورهای دمکرات نتوانستند آرای لازم برای مخالفت با فروش تسلیحات به امارات متحده را به دست آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دونالد ترامپ تهدید کرده بود که حتی در صورت صدور قطعنامه سنا در مخالفت با فروش جت‌های اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی نیز آن را وتو خواهد کرد. در این صورت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا باید با دو سوم آرا قطعنامه‌ای در مخالفت با فروش جنگنده‌ها به تصویب برسانند تا رای وتوی رئیس جمهور لغو شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این تسلیحات به امارات متحده عربی امکان می‌دهد در مقابل «رفتار تهاجمی ایران و تهدید‌های آن پس از توافق صلح با اسراییل» از خود محافظت کند.

رابرت منندز، از سناتورهای مخالف این قرارداد تسلیحاتی با تاکید بر تهدید‌های ناشی از ایران گفت: « ما هنوز  متوجه نشده‌ایم که جت‌های اف-۳۵ چه تهدیدی را از سوی ایران دفع می‌کنند.»

مقامات جمهوری اسلامی که با لحن تندی علیه توافق ابراهیم موضع‌گیری کرده‌اند، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی را در مورد پیامدهای این توافق تهدید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، امارات متحده عربی قصد دارد ۵۰ جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند که هم‌اندازه ناوگان اسرائیل خواهد بود.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند آنچه که تهدید‌های ناشی از اقدامات تحریک‌آمیز جمهوریی اسلامی در منطقه خوانده می‌شود، از جمله عواملی است که نه تنها کشورهایی عربی و اسرائیل را در مسیر عادی‌سازی روابط قرار داد، بلکه موجب شد قرارداد جت‌های اف‌-۳۵ بین امارات و آمریکا امضاء شود.

پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان نیز روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند و انتظار می رود کشورهای بیشتری در این مسیر گام بردارند