وزارت خارجه آمریکا جزئیات فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات را به اطلاع کنگره رساند

به گفته مایک پمپئو، فروش این تجهیزات نظامی اهداف بازدارندگی و دفاعی دارد

جنگنده اف-۳۵- Jeff J Mitchell/Getty Images/AFP

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد این وزارتخانه جزئیات قرارداد فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵، پهپادهای ام کیو-۹بی، و مهمات نظامی به امارت متحده عربی را به اطلاع کنگره رسانده است.

به گفته مایک پمپئو، فروش این تجهیزات نظامی که مبلغ کل قرارداد آن ۲۳.۳۷ میلیارد دلار است، اهداف بازدارندگی و دفاعی در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، به دنبال توافق ابراهیم، صورت می‌گیرد.

امارات در ماه اوت اعلام کرد برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به توافق رسیده است. حکومت ایران با توافق ابراهیم – که با میانجیگری آمریکا حاصل و در ماه سپتامبر در کاخ سفید امضا شد، مخالفت کرده است.

حدود دو هفته پیش خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داد که کاخ سفید به کنگره رسما اطلاع داده است که برای صدور مجوز فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات متحده عربی اقدام خواهد کرد.

دولت آمریکا اجازه فروش جت‌های اف-۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین را به هر کشوری نمی‌دهد و اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه است که تاکنون موفق شده این هواپیماهای فوق پیشرفته را در اختیار داشته باشد.

به دنبال توافق با امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط، دولت اسرائیل گفته است دیگر به فروش برخی تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکا به آن کشور عرب حاشیه چنوبی خلیج فارس اعتراض نخواهد کرد.

بیشتر از جهان