آیا ورزشکاران مرد از ورزشکاران زن جذاب‌تر هستند؟

در این مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شده به جذابیت ورزشکاران امتیاز بدهند

از نظر شرکت‌کنندگان در این مطالعه «لوول بِیلی» جذاب‌ترین ورزشکار مرد مسابقات ورزشی دوگانه بود- AFP

طبق یک مطالعه جدید، ورزشکاران مرد جذابیت بیشتری برای جنس مخالف دارند،‌ اما ورزشکاران زن در نظر مردان از جذابیت کمتری برخوردار هستند. 

گروهی از محققان دانشگاه اِگزِتِر در انگلستان، در جریان نخستین سری مطالعات در زمینه برداشت مردم از میزان جذابیت ورزشکاران مرد و زن، از افراد شرکت کننده در این تحقیق خواستند که مردان و زنانی که در مسابقات ورزشی دوگانه (مجموعه‌ای از اسکی و تیراندازی) حضور دارند را بررسی کرده و به میزان جذابیت آنها امتیاز بدهند.

آقای دکتر «تیم فاسِت»، پژوهشگر ارشد این مطالعات در این مورد گفت:‌ «مطالعات پیشین نشان داده‌اند که دوچرخه‌سواران تیز پا که در مسابقات دوچرخه‌سواری سراسری فرانسه شرکت می‌کنند، و اشخاصی که در لیگ ملی فوتبال آمریکایی نقش سرپرست گروه مهاجمین یک تیم را به عهده دارند، جذابیت بالایی دارند،‌ در حالی که ورزشکاران زن نادیده گرفته شدند».

 آقای دکتر «فاسِت» اضافه کرد: «در ورزش‌های دوگانه که هر دو جنس مذکر و مؤنث در آن حضور دارند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری فوق صادق است و مردان جذابیت بالاتری دارند».

وی در ادامه خاطرنشان کرد که «امکان اینکه علاقه‌مندی زنان به مردان ورزشکار به دلیل این باشد که آنها را روزی‌رسان‌های بهتری فرض می‌کردند که می‌توانند بهتر از خانواده‌هایشان مراقبت کنند وجود دارد. تفاوت جنسیت بر اساس این عقیده که در پیشگاه گروه‌های اجدادی، احتمالا مردان شکارچیان و گردهم‌آورنده‌های خوبی بودند را نظریه‌های تکاملی پیش بینی کرده‌اند».

محققان این پروژه با انتشار یافته‌های خود در نشریه «بوم‌شناسی رفتاری»  یادآور شده‌اند که موفقیت‌های ورزشی در نظر زنان با آنچه در عکس‌ها دیده می‌شود مرتبط شده، و برایشان جذابیت دارد.

پروفسور «اَندی رَدفورد»، استاد دانشگاه بریستول، که مؤلف مشترک یافته‌های این مطالعات بوده بیان کرد: «ورزشکاران موفق بعضا از چهره‌هایی پرشور و با اعتماد به نفس برخودار هستند. علاوه بر آن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مردان با چهره‌های پهن‌تر، از لحاظ جسمانی قوی‌تر به نظر می‌رسند. اما در مطالعات ما، زنان آن دسته از مردانی که لبخند می‌زدند یا چهره‌های پهن‌تر داشتند را ترجیح نمی‌دادند. تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق آنچه که مردان با کارایی بالا را جذاب‌تر می‌کند، مورد نیاز است».

از دید شرکت‌کنندگان جذاب‌ترین ورزشکاران در مسابقات دوگانه، قهرمان المپیک آمریکایی، «لووِل بِیلی» و قهرمان المپیک اهل جمهوری چِک، خانم «اِوا پوشکارچیکووا» بودند.

اگر چه ترجیح دادن مردان ورزشکار با جامعه امروز ارتباط چندانی ندارد، دانشمندان بر این باورند که میزان حساسیت افراد به تفاوت‌های ظریف در طرز برداشت جالب توجه است. مضاف بر آن،‌ این نکته که چگونه همین تفاوت‌ها می‌توانند با میزان موفقیت افراد پیوند داشته باشند حائز اهمیت است.

© The Independent

بیشتر از زندگی