نگرانی اسرائيل از افزایش قدرت نیروی دریایی حماس

دستگاه ردیاب زیردریایی «سونار» اسرائیل می‌تواند مانع حملات حماس شود؟

حماس برای اولین بار در سال ۲۰۱۴، از یک واحد تکاور نیروی دریایی استفاده کرد. عكس از:  AFP

در حالی که ارتش اسرائیل تلاش دارد تونل‌های زیرزمینی حماس در نوار غزه که برای حمله به خاک اسرائیل ساخته شده است را کشف و تخریب کند، فلسطینی‌ها برای ادامه حمله به اسرائيل از گزینه‌های دیگری استفاده می‌کنند. در این اواخر، مقامات امنیتی اسرائیل ابراز نگرانی کردند که نیروی دریایی حماس که در جنگ سال ۲۰۱۴، توانست وارد حریم دریایی اسرائیل شود، توانسته است پیشرفت‌های چشمگیری را کسب کند و توانایی خود را برای حمله افزایش دهد.

اسرائیل معتقد است که حماس شتاب توسعه توانایی‌های رزمی دریایی خود را افزایش داده و سعی می‌کند افراد بیشتری را آموزش نظامی دهد تا برای هرگونه درگیری احتمالی آمادگی داشته باشد و البته این امر، مسیر تغییر قوانین جنگ را برای حماس هموار می‌کند.

یووال آیلون، فرمانده پایگاه دریایی اشدود، با اشاره این موضوع، گفت: "حماس متوجه شده است که مسیرهای زمینی حمله به اسرائیل در حال مسدود شدن است، از این‌رو، سعی می‌کند اسرائیل را از طریق هوایی و دریایی به چالش کشد."

در واقع، رهبران امنیتی در اسرائیل حماس را متهم به توسعه توانایی جنگی نیروی دریایی این جنبش می‌کنند و آیلون ادعا می‌کند که حماس مبالغ هنگفتی را برای توسعه یگان کماندوی دریایی خود هزینه می‌کند تا توانایی آن را برای حمله به اسرائیل افزایش دهد، به همین دلیل، اسرائیل از سال ۲۰۱۴، پیوسته در تلاش برای هدف قرار دادن نیروی دریایی حماس است.

در همین حال، عبداللطیف قانوع، سخنگوی حماس این موضوع را انکار نکرده و می‌گوید: "مقاومت، حق مشروع ملت فلسطین است و ما حق داریم برای مقابله با ارتش اسرائیل که تمام امکانات پیشرفته نظامی و حتی سلاح‌های ممنوعه را در اختیار دارد، هرگونه سلاح مورد نیاز را به دست آوریم." همچنان، اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس این پیشرفت را تأیید کرده و اظهار داشت که پس از جنگ اسرائیل علیه غزه، این جنبش توانایی‌های نظامی خود را توسعه داده و به یک بازیگر اصلی در منطقه تبدیل شده است و پیوسته سعی می‌کند در بخش‌های مختلف نظامی پیشرفت‌های بیشتری کسب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از پایان عملیات نظامی در نوار غزه در سال ۲۰۱۴، اسرائیل در تلاش برای کشف و تخریب تونل‌های است که گروه‌های مسلح فلسطینی آنها را برای حمله به اسرائيل حفر کرده اند، در مقابل، حماس می‌کوشد از گزینه‌های دیگری برای حمله به اسرائيل استفاده کند و سعی دارد توانایی‌های نظامی خود را در عرصه‌های دیگر به ویژه در افزایش قدرت نیروی دریایی توسعه دهد.

در همین راستا، ناجی ظاظا، کارشناس امور فلسطین، می‌گوید: پس از کشف و تخریب تونل‌های غزه، اکنون تمرکز حماس بیشتر بر توسعه نیروی دریایی است و فراهم شدن زمینه حمله به اسرائيل از طریق دریا، تل‌آویو را بیشتر از پیش نگران کرده است. یگان کماندوی نیروی دریایی"گردان‌های القسام"، شاخه نظامی حماس، در سال ۲۰۱۴، وارد خدمت نظامی شد، اندکی بعد تکاوران آن موفق به نفوذ در آب‌های اسرائيل شده و خود را  به پایگاه نظامی "زیکیم" رساندند و به سربازان اسرائیلی حمله کردند. سپس، گردان‌های القسام، تصاویر و کلیپ‌های ویدیویی متعددی از توسعه توانایی‌ تکاوران نیروی دریایی خود را به نمایش گذاشت. همین امر، اسرائیل را واداشت تا در سال ۲۰۱۹، یک سد آبی در نزدیکی مرز با غزه ایجاد کند. این سد دریایی که طول آن ۲۰۰ متر و ارتفاع آن شش متر است مجهز به سنسورهای پیشرفته برای تشخیص حرکات جنگنده‌های حماس ایجاد شده است. سد مزبور از سه لایه مختلف ساخته شده است، لایه اول آن بلوک‌های سنگی در زیر دریا است، که آن را به موج شکن غیر قابل نفوذی تبدیل می‌کند، لایه دوم یک دیوار بتنی مجهز به دستگاه‌های تشخیص زمین‌لرزه و سایر تجهیزات فنی است و آخرین لایه سیم خاردار هوشمند با دستگاه‌هایی است که می‌تواند هر گونه حرکت را به دقت تشخیص دهد.

ناجی ظاظا، معتقد است که اسرائيل به هیچ صورتی نمی‌تواند مانعی برای نفوذ جنگجویان فلسطینی ایجاد کند، زیرا به همان میزان که اسرائیل در صدد جلوگیری از نفوذ آنها است، جنگجویان گروه‌های فلسطینی در تلاش برای جست‌وجوی گزینه‌های دیگری برای حمله به اسرائيل هستند.

در واقع، حماس تکاوران نیروی دریایی را به عنوان مهم‌ترین نیروی خود می‌داند، از این‌رو، سربازان متعلق به یگان دریایی حماس آموزش‌های نظامی بسیاری می‌بینند و برای حمله به قایق‌های جنگی اسرائیل، پرتاب موشک‌ها و استفاده از هرگونه جنگ افزارها در دریا و زمین توانایی دارند. به دنبال افزایش نگرانی اسرائيل از حملات نیروی دریایی حماس، ارتش اسرائیل در تلاش برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته است که نفوذ جنگجویان فلسطینی از طریق دریا به آب‌های اسرائيل را محدود کند. در این اواخر، اسرائیل برای نظارت بر هرگونه نفوذ در آب‌های خود، استفاده از سامانه بلاک‌چین سیمبا (SIMBA Chain) را آغاز کرده است. همچنین، نیروی دریایی اسرائیل اولین کشتی موشکی که مجهز به دستگاه‌های تشخیص موشک، گنبد آهنین و سایر دستگاه‌های نظارت بر زیر آب است را به دست آورده است و انتظار می‌رود این کشتی به زودی وارد خدمت شود تا از سکوهای گاز در دریا محافظت کند. افزون بر آن، برای جلوگیری از نفوذ تکاوران حماس به آب‌های اسرائیل، ارتش این کشور قصد دارد از دستگاه پیشرفته ردیاب زیردریایی «سونار» که می‌تواند هرگونه نفوذ در شعاع یک کیلومتر را تعیین کند، استفاده می‌کند.

سرلشکر یوسف الشرقاوی، کارشناس امور نظامی، معتقد است که اسرائیل از حمله کماندوهای دریایی حماس به شدت ابراز نگرانی می‌کند، به ویژه این‌که گزارش‌های وجود دارد مبنی بر این‌که تکاوران دریایی حماس در این اواخر با سلاح‌های سبک و سنگین پیشرفته‌تری مجهز شده اند.

الشرقاوی خاطرنشان می‌کند که توانایی‌های جنگی و تجهیزات فوق پیشرفته نظامی اسرائيل به هیچ صورتی با قابلیت‌های محدود نیروی دریایی حماس که بیشتر بر آموزش و مهارت‌های بشری استوار است، قابل مقایسه نیست، اما در عین حال، جنگجویان حماس قادر به نفوذ در صفوف نیروهای اسرائیلی بوده و همواره عاملی برای نگرانی مقامات امنیتی اسرائيل به شمار می‌روند.

© IndependentArabia