طرح ترور نخست‌وزیر ارمنستان خنثی شد

طرح ترور تنها چند روز پس از توافق صلح ارمنستان و آذربایجان برنامه‌ریزی شد

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر  ارمنستان - TIGRAN MEHRABYAN / PRESS SERVICE OF ARMENIA'S GOVERNMENT / AFP

تنها چند روز پس از توافق صلح ارمنستان و آذربایجان، سرویس امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد که طرح ترور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور را کشف و خنثی کرده است.

طرح ترور نیکول پاشینیان قرار بود دیروز، شنبه، از سوی یک گروه از مقام‌های سابق اجرا شود. از این اقدام به عنوان «کودتای تعدادی از مقامات سابق و تلاش برای در دست گرفتن قدرت» یاد شده است. 

نخست‌وزیر ارمنستان به دلیل توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ تحت فشارهای داخلی بسیاری قرار گرفته است. به گزارش ایندیپندنت، هزاران تظاهرکننده از روز سه‌شنبه گذشته به خیابان‌ها ریخته و خواستار استعفای او هستند.

ارتور دانیئلیان، رئیس سابق سرویس امنیتی ارمنستان، وهرام باغداسیان، رئیس سابق حزب جمهوری‌خواه این کشور و آشوت میناسیان، یک داوطلب جنگ، در رابطه با این سوءقصددستگیر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو کشور ارمنستان و آذربایجان پس از ۴۵ روز تبادل آتش و و بیش از چهار هزار کشته و هشت هزار مجروح، بر سر اختلاف درباره مالکیت منطقه ناگورنو-قره‌باغ، با میانجیگری روسیه به توافق آتش‌بس رسیدند.

رستم مراداف، فرمانده نیروهای روسی حافظ صلح، در اجلاس نیروهای حافظ صلح روسیه و ترکیه دیروز (شنبه) اظهارداشت که از سه‌شنبه هفته گذشته هیچ موردی از نقض آتش‌بس از سوی دو طرف وجود نداشته‌است.

بر اساس توافق صورت گرفته، همه هفت منطقه ترک‌نشین تا ۱۱ آذرماه باید از نیروهای نظامی ارمنستان تخلیه شود. نظارت بر منطقه قره‌باغ که شامل شهرهای خان‌کندی (اِستِپاناکِرت) و خوجالی است، «با حفظ تمامیت ارضی آذربایجان»، به مدت پنج سال بر عهده نیروهای حافظ صلح خواهد بود.

حدود یک میلیون نفر از ارمنی‌های ساکن قره‌باغ در حال ترک خانه‌هایشان هستند. آذربایجان اعلام کرده که به مدت سه سال به این آواره‌شدگان کمک مالی می‌کند. اما گزارش‌های رسانه‌ها از خشم مردم ارمنستان حکایت دارد. تعدادی از ارمنی‌ها پس از ترک خانه‌هایشان، آنها را آتش می‌زنند.

بیشتر از جهان