خبر توليد واكسن و هفته خوب براى بازار سرمايه و بورس لندن

شاخص بازار سهام ایالات متحده هم در اوایل بامداد روز جمعه قدری افزایش نشان داد

رونق بازار سهام بریتانیا در هفته‌ای که گذشت همچنین با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تلفات ناشی ازآن، لطمه دیده است- عکس از Pixabay

با اعلام خبر تولید واکسنی که می‌تواند به زودی همه‌گیری کرونا را متوقف کند، بازار سهام بریتانیا بهترین هفته خود را از ماه آوریل پشت سر گذاشت.

به دنبال اعلامیه شرکت‌های تولید داروی فایزر و بیونتک مبنی بر این که داده‌های مقدماتی حاکی از دستیابی به واکسنی با ۹۰ درصد قابلیت تاثیر است، بازارهای مالی جهان به شدت سیر صعودی پیمودند. در این میان، روسیه هم گزارش داده است که واکسن‌های تولیدی این کشور موسوم به «اسپوتنیک ۵» تا ۹۲ درصد در مقابل کووید ۱۹ مصونیت می‌دهد.  

در لندن اما علایم اولیه در بازار معاملات روز جمعه، حاکی از افت شاخص «فوتسی ۱۰۰»  (توضیح: مجموعه ۱۰۰ شرکت معظم بریتانیایی) بود اما کمی بعد منحنی سهام افت خود را تا حدی جبران کرد و در مرز ۰/۴ دهم درصد سقوط قرار گرفت. 

رونق سهام شرکت‌های بریتانیا همچنین به دنبال صدور آمار رسمی رشد اقتصادی این کشور مشاهده شد که نشان می‌داد در سه ماه سوم سال مالی و با تسهیل مقررات قرنطینه که موجب بازگشتن مردم بر سر مشاغل  خود و بازگشایی فروشگاه‌ها بود، به گونه‌ای بی‌سابقه ۱۵/۵ درصد گشایش داشته است.

اما جهش اقتصادی در این دوره برای جبران کاهش تولید ناخالص ملی در سال جاری که همچنان ۹/۷ درصد کمتر از پایان سال مالی گذشته است، کافی نیست.

رونق بازار سهام بریتانیا در هفته‌ای که گذشت همچنین با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تلفات ناشی ازآن، لطمه دیده است. 

«راس مولد»، مدیر موسسه مالی «ای جِی بِل» می‌گوید: «به نظر می‌رسد پس از شوق و ذوقی که احتمال تولید واکسن کرونا در اوایل هفته ایجاد کرد، یک دوز واقعیت به بازار تزریق شده است. روشن است که به رغم اخبار مثبت فایزر و همتای روسش، این پایان (همه گیری کرونا) نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، خبر اخراج «دومینیک کامینگز»، مشاور ارشد بوریس جانسون و نیز خبر احتمال توافق بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا موجب تقویت ارزش برابری پوند استرلینگ در مقابل دلار آمریکا شده است.

به دنبال پایان یک ضرب الاجل در اواسط ماه نوامبر،  قرار است مذاکرات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، پیش از شروع کنفرانس سران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، از سر گرفته شود.

تحلیلگران می‌گویند برکناری «دومینیک کامینگز» که تا پایان سال رسما از مقام خود خلع خواهد شد می‌تواند در مذاکرات با بروکسل نرمش بیشتری ایجاد کند. کامینگز معمار رفراندوم برگزیت در سال ۲۰۱۶ بود.

شاخص بازار سهام ایالات متحده هم در اوایل بامداد روز جمعه قدری افزایش نشان داد. روز پیش از آن، نگرانی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا و جهان موجب نگرانی سرمایه گذاران و افت بازار شده بود.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» ۰/۸ درصد، میانگین صنعتی «داو جونز» ۰/۹ درصد و بورس «نزدک» ۰/۵ درصد افزایش نشان دادند. بازار با توسل به داده‌هایی در صنایع سوخت، مستغلات و شرکت‌های متکی به مصرف کننده تقویت شد اما سهام شرکت‌های فناوری، سودهای اولیه خود را از دست دادند و اکنون افت کرده‌اند. 

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد