ابراز خوشحالی بایدن و ترامپ از نتیجه واکسن کرونا، افزایش ارزش سهام بورس

واکسن آزمایشی شرکت فایزر نود درصد اثربخشی نشان داده است

در آغاز روز کاری بورس اوراق بهادار نیویورک در روز دوشنبه، شاخص سهام به دلیل اعلام خبر اثربخش بودن نود درصدی واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر بالا رفت- REUTERS/Brendan McDermid/File Photo

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، روز دوشنبه خبر پیشرفت به دست آمده در تکمیل واکسن ویروس کرونای شرکت دارویی فایزر را ستود، اما از آمریکایی‌ها خواست که محتاط باشند، زیرا مایه‌کوبی گسترده ممکن است تا چند ماه دیگر شروع نشود.

بایدن در بیانیه‌ای گفت که خبر اثربخشی نود درصدی واکسن ساخت فایزر «عالی و مایه امیدواری آمریکایی‌ها» است.

او در بیانیه خود تاکید کرد که هنوز حدود هزار نفر در آمریکا قربانی ویروس کرونا می‌شوند و با این که امید به توزیع گسترده واکسن در سال آینده میلادی هست، اما باید اقدامات پیشگیرانه از قبیل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌دقت رعایت کرد.

دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت که زمان اعلام خبر نتیجه‌بخش بودن «حیرت‌آور» است.

او در ادامه به طعنه نوشت: «هیچ نیت سوئی در باره زمان‌بندی انتشار این خبر در کار نبوده، هان؟»

مایک پنس معاون دونالد ترامپ هم در توییتی، تکمیل واکسن را نتیجه مدیریت آقای ترامپ توصیف کرد.

در آغاز روز کاری بورس اوراق بهادار نیویورک در روز دوشنبه، شاخص سهام به دلیل اعلام خبر اثربخش بودن نود درصدی واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر بالا رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت دارویی فایزر آمریکا روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که واکسن آزمایشی ویروس کرونای این شرکت ظاهرا نتیجه داده ‌است. در آزمایش‌های بالینی، این واکسن ۹۰ درصد موثر بوده‌است.

این نتیجه بر مبنای مطالعه‌ای با شرکت ۴۳۵۳۸ داوطلب به دست آمده‌است. به هر داوطلب دو نوبت به فاصله ۲۱ روز واکسن تزریق شده‌است. تحلیل نتایج، بر اساس مقایسه موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در میان داوطلبانی که مایه‌کوبی شدند و گروهی تقریبا به همان تعداد که به آنها مایعی بدون واکسن تزریق شد بود.

در پی اعلام این خبر، شاخص صنعتی «داوجونز» ۴.۶ درصد و شاخص «اس اند پی» ۳.۴ درصد افزایش یافت که هر دو رکورد افزایش یک روزه سهام در سال جاری میلادی است.

شاخص سهام شرکت‌های هوایی و مسافرتی نیز که بر اثر همه‌گیری کرونا بشدت افت کرده بود بالا رفت. سهام یونایتدارلاینز ۲۰ درصد و سهام شرکت هوایی دلتا ۱۵ درصد افزایش یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز دوشنبه در توییتی از خبر پیشرفت به دست آمده در تکمیل واکسن ویروس کرونای شرکت دارویی فایزر ابراز خوشحالی کرد. او نوشت: «بازار بورس بالا رفته، واکسن به‌زودی می‌آید. گزارش شده نود درصد موثر است. چه خبرهای خوبی!»

بیشتر از اقتصاد