انتخابات آمریکا و آینده برنامه‌های فضایی بلندپروازانه ترامپ

بعید است رئیس جمهوری منتخب نیروی فضایی ترامپ شامل بازگشت به ماه و سفر به مریخ را لغو کند

آینده اکتشاف‌های فضایی در هیچ‌یک از مناظره‌های ریاست جمهوری مطرح نشد و موضوعی نبود که جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی به آن اشاره کند-NASA

به گفته ناظران آگاه، جو بایدن نیروی فضایی را که دونالد ترامپ تاسیس کرد، تعطیل نخواهد کرد، اما از ناسا برای کمک به مقابله با بحران آب و هوا استفاده خواهد کرد.

آینده اکتشاف‌های فضایی در هیچ‌یک از مناظره‌های ریاست جمهوری مطرح نشد. این موضوعی نبود که جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی به آن اشاره کند.

به علاوه، با همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده و اقتصاد متلاطم، رئیس جمهوری منتخب از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ با مسایل فوری‌تری دست به گریبان خواهد بود.

اما ناظران می‌گویند بعید است رئیس جمهوری منتخب نیروی فضایی جدید دونالد ترامپ را بایگانی کند، یا برنامه‌های بلندپروازانه برای بازگشت به ماه و سفر به مریخ را لغو کند.

آقای بایدن می‌تواند نیروی فضایی را با نیروی هوایی ادغام کند، اما چون نیروی فضایی اکنون به عنوان شاخه ششم نیروهای مسلح تاسیس شده است، برای تعطیل کردن آن به مصوبه کنگره نیاز خواهد داشت.

دیوید بورباک، دانشیار امنیت ملی در کالج جنگ دریایی ایالات متحده، به اسپیس‌نیوز دات کام می‌گوید: «اگر نیروی فضایی از قبل وجود نمی‌داشت، احتمالاً جو بایدن آن را ایجاد نمی‌کرد.»

«با این حال من فکر می‌کنم که بعید است که در این مرحله او تلاش جدی برای از بین بردن نیروی فضایی انجام دهد.»

آقای بورباک گفت كه بعید است كه مجلس سنا تحت كنترل جمهوری‌خواهان، نیروی فضایی را تعطیل کند. از این گذشته، به اعتقاد او حتی سنای در کنترل دموکرات‌ها نیز چنین نخواهد کرد.

وی گفت: «همه چیز خیلی سریع در واشنگتن نهادینه می‌شود.»

«من فکر می‌کنم پس گرفتن نیروی فضایی بسیار دشوار است.»

او افزود: «ما در حال حاضر افسران و پرسنلی را در نیروی فضایی داریم. حتی اگر هنوز ندانیم که باید آن را چه بخوانیم، به هر حال اینها اینک پرسنل دولت هستند.»

«نیروی فضایی چیزی نیست که دموکرات‌ها علاقه‌ای به برپایی آن داشته باشند. اما حالا که این نیرو تأسیس شده است، فکر می‌کنم تمرکز دموکرات‌ها بر اداره کارآمد آن خواهد بود.»

آقای بایدن همچنین می‌تواند برنامه آرتمیس برای فرستادن اولین زن فضانورد به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ را که آقای ترامپ مشتاقانه طرفدار آن بوده است، مورد بازبینی قرار دهد.

تاریخ ۲۰۲۴ مصادف با سال آخر دوره دوم احتمالی ریاست جمهوری آقای ترامپ انتخاب شد و با فشار مدیر ناسا، جیم برایدنستاین، به این سازمان تحمیل شد.

روز بعد از پیروزی آقای بایدن، آقای برایدنستاین اعلام کرد که از ریاست ناسا کناره‌گیری می‌کند تا رئیس جمهوری منتخب اجازه یابد مشاور مورد اعتمادی را به این منصب بگمارد.

آقای بایدن همینک یک تیم هشت‌نفره برای بازبینی فعالیت‌های ناسا ​​انتخاب کرده است که شامل دو دانشمند ارشد سابق ناسا و یک فضانورد سابق است.

اریک استالمر، رئیس فدراسیون پروازهای فضایی تجاری، به پولیتیکو گفت: «من گمان می‌کنم که آنها برنامه آرتمیس و فرستادن انسان به ماه را حفظ خواهند کرد. اما حدس من این است که ممکن است در جدول زمانی تجدیدنظر کنند.»

آقای بایدن در مقام معاون رئیس جمهوری باراک اوباما، در وارد کردن شرکت‌های خصوصی مانند شرکت اسپیس‌اکس ایلان ماسک و بوئینگ برای ارسال محموله و خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی، نقش‌آفرینی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن در ماه مه به اسپیس‌اکس به خاطر موفقیت در پرتاب کپسول سرنشین‌دار که اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار از سال ۲۰۱۱ از خاک آمریکا بود، پیام تبریکی ارسال کرد.

آقای بایدن گفت: «من به ناسا، اسپیس‌اکس و همه زنان و مردان سخت‌کوشی که امروز این پیروزی را برای نوآوری و استقامت آمریکا به ارمغان آوردند، تبریک می‌گویم.»

«این مأموریت بیانگر اوج کارهایی است که سال‌ها پیش آغاز شده بود. من و پرزیدنت اوباما سخت تلاش کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که این به واقعیت تبدیل خواهد شد.»

اما سیاست‌های آقای بایدن در خصوص ناسا در بخشی از حوزه‌ها، مشخاصاً بر سر استفاده از ناسا برای کمک به مقابله با بحران آب و هوا، تفاوت‌‌های قابل توجهی با سیاست‌های آقای ترامپ خواهد داشت. 

آقای بایدن وعده داده است که ایالات متحده مجدداً خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی متعهد خواهد کرد.

این نکته در مرام‌نامه حزب دموکرات ذکر شده است.

در مرام‌نامه آمده است: «ما به ادامه روحیه کاوشگرانه که پشتیبان اکتشافات فضایی ناسا بوده است، و به علاوه به تحقیقات علمی و پزشکی، نوآوری در فن‌آوری و مأموریت آموزشی این سازمان که به ما امکان می‌دهد سیاره خود و موقعیت آن را در کیهان بهتر درک کنیم، باور داریم.»

در برنامه حزب دموکرات همچنین به «تقویت ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوّی به منظور درک بهتر چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر روی سیاره خانه ما» تاکید شده است.

به گفته ناظران، این امر می‌تواند نقش بزرگتری در بخش تحقیقات علوم زمین برای ناسا فراهم کند.

این کار انحراف عمده‌ای از سیاست آقای ترامپ خواهد بود، زیرا او کوشید بودجه این بخش را کاهش دهد و برنامه‌های زیست‌محیطی را لغو کند.

این تیم ناسا از شبکه ماهواره‌های خود برای بررسی تغییرات محیطی تأثیرگذار بر روی زمین استفاده می‌کند. این یافته‌ها بر روی تارنمای این آژانس در قالب کاهش سطح پوشیده از یخ در دریاها، افزایش سریع سطح دریا و امواج گرمایی طولانی‌تر و شدیدتر گزارش می‌شود.

این آژانس همچنین از ابزارهای ایستگاه فضایی بین‌المللی، هواپیماها، بالن‌ها، کشتی‌ها و نیز ایستگاه‌های زمینی برای جمع‌آوری داده‌ها درباره جوّ زمین، استفاده از زمین و پوشش گیاهی، جریان‌های اقیانوس و درجه حرارت و یخ‌های دریا و خشکی استفاده می‌کند.

این امر می‌تواند در تلاش آقای بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ترویج منابع انرژی پاک نقش اساسی داشته باشد.

سرلشکر بازنشسته، چارلز بولدن، که  در دوران آقای اوباما مدیر ناسا بود، به پولیتیکو می‌گوید: «وقتی آنها در مورد «معامله نوین سبز» سخن می‌گویند، موفقیت آنها به شدت به ناسا و استفاده از فناوری در مدار زمین متکی خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان