سازمان فضایی روسیه: آمریکایی‌ها باید به برنامه فضایی ما احترام بگذارند

رییس روس‌کاسموس: «آمریکایی‌ها برنامه فضایی روسیه را به اندازه برنامه خودشان جدی نمی‌گیرند»

آژانس فضایی روسیه آوریل ۲۰۲۰ - Andrey SHELEPIN / Russian Space Agency Roscosmos / AFP

رییس سازمان فضایی روسیه می‌گوید آمریکایی‌ها باید به برنامه فضایی روسیه احترام بیش‌تری بگذارند نه آن که «مزه بپرانند و مسخره کنند.»

سالیان سال بود که ناسا به علت آن که خودش توانایی نداشت، فضانوردانش را با اتکا به فضاپیماهای روس‌کاسموس به فضا می‌فرستاد. ناسا ماه پیش پس از گذشت حدود یک دهه توانست با استفاده از موشک اسپیس‌ایکس فضانوردانش را از خاک آمریکا به فضا بفرستد.

پس از آن پرتاب بود که دونالد ترامپ گفت این موفقیت نشان داد ایالات متحده بار دیگر در امور فضایی جهان پیشتاز شده است. اما «دمیتری روگوزین» آن پرتاب را مسخره کرد و گفت از آن همه «هیجان‌زدگی» در مورد این رویداد و حرف‌های رییس جمهور آمریکا در مورد آن سر در نمی‌آورد.

حالا روگوزین گفته است که آمریکایی‌ها باید به برنامه فضایی روسیه احترام بیش‌تری بگذارند چون سالیان سال به سازمان فضایی روسیه متکی بوده‌اند. از پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ تا پرتاب فضایی هفته پیش، آمریکایی‌ها برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی ناچار بودند که از فضاپیمای سایوز روسیه استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمیتری روگوزین رییس روس‌کاسموس در مطلبی که این هفته برای نسخه روسی نشریه فوربس نوشت گله کرد که آمریکایی‌ها هنوز برنامه فضایی روسیه را به اندازه برنامه خودشان جدی نمی‌گیرند.

روگوزین در نوشته‌اش گله کرد: «وقتی شریک‌های ما سرانجام توانستند فضاپیمای‌شان را با موفقیت آزمایش کنند پیامد آن چیزی نبود جز مزه‌پراندن به ما و مسخره کردن ما.» در حالی که متولیان صنعت فضایی آمریکا باید از روسیه تشکر می‌کردند.

روگوزین نوشت: نخستین انسان را کشور ما به فضا فرستاد. همچنان تا خود امروز هم پیشگام هستیم.

روس‌کاسموس در سال‌های اخیر با مجموعه‌ای از مشکلات و رسوایی‌ها در زمینه ساخت و ساز پایگاه فضایی ووستوچنی در خاور دور روسیه دست به گریبان بوده است.

بعد از آن که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت پرتاب اسپیس‌ایکس نشان داد ایالات متحده بار دیگر در امور فضایی جهان پیشتاز شده است روس‌کاسموس «هیجان‌زدگی» وی را به باد انتقاد گرفت.

ترامپ همچنین گفت فضانوردان ایالات متحده به زودی روی کره مریخ فرود خواهند آمد و واشینگتن به زودی «بزرگ‌ترین جنگ‌افزارهای متصور در تاریخ» را در اختیار خواهد داشت.


گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent