مِی نوش که عمر جاودانی این است

پژوهشگران: ترکیباتی شیمیایی در شراب قرمز و شکلات سیاه می‌تواند سلول‌های پیر را جوان کنند

پژوهشگران ترکیبات موسوم به آنتی‌اکسیدان‌هایی که طبیعتا در شراب قرمز و شکلات سیاه یافت می‌شود را روی سلول‌های ظرف‌های آزمایشگاهی پیاده کرده‌اند- ANGELA WEISS / AFP

این مقاله بار اول در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

بنا به یک گزارش علمی مهم، ترکیب شکلات سیاه و شراب قرمز می‌تواند به جوان‌سازی سلول‌ها کمک کند. 

پژوهشگران دانشگاه‌های اگزِتِر و برایتون راه جوان‌سازی سلول‌های پیر را که می‌تواند ظاهر و عملکرد آن‌ها را به سلول‌های جوان تبدیل کند، کشف کرده‌اند. 

پژوهشگران ترکیبات موسوم به آنتی‌اکسیدان‌هایی که طبیعتا در شراب قرمز، شکلات سیاه، انگور قرمز و زغال اخته (بلوبِری) یافت می‌شود را روی سلول‌های ظرف‌های آزمایشگاهی پیاده کرده‌اند. 

پیش‌تر، پژوهشگران دانشگاه اگزتر موفق به کشف یک رده ژن موسوم به عناصر اتصالی یا پیوندی شده بودند که با بالا رفتن سن خاموش می‌شوند. 

اما پژوهش‌های جدید حاکی از آن است که می‌توان آنالوگ‌های آنتی‌اکسیدان را به سلول‌هایی که عناصر پیوندیشان خاموش شده، بازگرداند. 

تنها ظرف چند ساعت پس از آغاز درمان، سلول‌های پیر بار دیگر شروع به تقسیم شدن کرده و تِلومترهای کروموزومی‌شان (ساختار انتهایی کروموزوم‌ها) که با روند پیری کوتاه شده بودند، بار دیگر شروع به رشد کردند. 

پژوهشگران امیدوارند که این نقطه عطف بتواند به درمان سالمندان کمک کند و از میزان مشکلات تحلیل برنده ناشی از پیری بکاهد.  

یکی از دلایلی که ما را درسالمندی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می‌کند این است که بافت‌های بدن شروع به انباشت سلول‌های پیری می‌کنند که هرچند زنده هستند اما رشد نکرده و عملکردی را که پیش‌تر در جوانی داشته‌اند از دست می‌دهند. 

عناصر پیوند سلولی می‌تواند به عملکرد ژن‌ها آن چنان که باید کمک کند اما با بالا رفتن سن از قابلیت این عناصر کاسته شده یا اصولا از کار می‌افتند. در نتیجه آن، توانایی سلول برای واکنش به چالش‌های محیط محدود می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پژوهشگران سلول‌های پیرشده که در بسیاری از اندام‌های سالمندان دیده می‌شود نیز از عناصر پیوندی کمتری برخوردارند. 

پروفسور لورنا هریس، استاد ژنتیک مولوکولی در دانشگاه اگزتر می‌گوید: «این نخستین گام در تلاش برای کمک به زندگی طبیعی و حفظ سلامتی در تمام طول عمر است. 

داده‌های ما حاکی از آن است که با فعال شدن آن رده از ژن‌ها که با سالمندی خاموش شده‌اند، می‌توانیم عملکرد سلول‌های پیر شده را احیاء کنیم.» 

هریس می‌گوید این پژوهش‌ها ثابت می‌کند که می‌توان سلول‌ها را به گونه‌ای درمان کرد که بخشی از جوانی از دست رفته به آن‌ها بازگردد. 

دکتر ایوا لاتوُر، یکی از پژوهشگران دانشگاه اگزتر که مسؤول این آزمایش‌ها بود، از سرعت این تغییرات در سلول‌ها شگفت‌زده شده است. 

او می‌گوید: «وقتی دیدم برخی از سلول‌ها در طول آزمایش جوان می‌شوند، سخت شگفت‌زده شدم. این سلول‌های پیر جوان به نظر می‌رسیدند. مثل سحر و جادو بود.  

این آزمایشات را چند بار تکرار کردم و هر بار سلول‌ها جوان شدند. من در مورد پیامد و قابلیت‌های بالقوه این پژوهش بسیار هیجان‌زده‌ام.»

© The Independent

بیشتر از زندگی