تهران با انتخاب بایدن امیدوار شد اما باید صبور باشد

فارن‌پالیسی: واضح‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور منتخب، مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش نفوذ چین است

ایرانیان به سرعت امید خود را نسبت به بازگشت اقتصاد به حالت عادی با انتخاب جو بایدن ابراز داشتند – TIMOTHY A. CLARY / AFP

مقامات تهران به ترامپ می‌خندند و به بایدن امید بسته‌اند. جمهوری اسلامی نتیجه انتخابات آمریکا را هم یک فرصت و هم یک تهدید احتمالی قلمداد می‌کند.

وقتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پیروانش خواست شمارش برگه‌های رای را متوقف کنند، خنده رهبران کشورهایی را برانگیخت که آمریکا از دیرباز به آنها موعظه دموکراسی می‌کرد. رهبر جمهوری اسلامی در توییتی نوشت: «در آمریکا وضع تماشایی است. رئیس‌جمهوری که الان سر کار است و انتخابات را برگزار می‌کند، می‌گوید که این متقلبانه‌ترین انتخابات تاریخ آمریکاست! رقیبش هم در مقابل می‌گوید که ترامپ قصد تقلب وسیع دارد. این دموکراسی آمریکایی و نمونه‌ای چهره کریه لیبرال دموکراسی در داخل خود آمریکاست.»

نشریه فارن‌پالیسی با بیان این مطالب و با اشاره به اینکه خروج دونالد ترامپ از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ بیشتر به مردم آسیب رسانده، نوشته که این امر توضیح می‌دهد چرا توییتر ایرانیان پر از استهزای آشکار ترامپ است؛ محتوای طنزی که بیشتر به آخرین کنفرانس خبری و مخالفت ترامپ با نتایج انتخابات مربوط می‌شود.

همچنین ایرانیان فعال در توییتر، به سرعت امید خود را نسبت به بازگشت اقتصاد به حالت عادی با انتخاب جو بایدن ابراز داشتند.

این مطلب با اشاره به اینکه با اکثریت یافتن جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران دشوار می‌شود، به مقاله‌ای که بهار امسال در فارن افیرز منتشر شده استناد کرده است. بر این اساس، بایدن دوباره به دیپلماسی متعهد خواهد شد تا توافق هسته‌ای موجود را تقویت کند «در حالی که به طور موثرتری، دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران او را به عقب می‌ راند.» اقداماتی همچون حمایت‌هایی که ایران از شبه نظامیان شیعه در منطقه از جمله حزب الله لبنان انجام می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، به نوبه خود ابراز امیدواری کرده که بایدن تعادل را به روابط لبنان و آمریکا بازگرداند. این درحالی است که دونالد ترامپ تحریم‌های تازه مربوط به حزب‌الله را بر جبران باسیل، داماد میشل عون و رهبر حزب جنبش میهنی آزاد هم اعمال کرده است.

در این شرایط، ایرانیان با احتیاط و اضطراب به برنامه‌های بایدن برای منطقه نگاه می‌کنند. اما ممکن است مجبور باشند صبوری پیشه کنند چون واضح‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور منتخب، مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش نفوذ چین است؛ مسائلی که ارتباط چندانی با خاورمیانه ندارند.