پیروزی بایدن در آمریکا، ریزش بازار خودرو در ایران

روند کاهشی قیمت خودرو با سرعت بالا ادامه دارد

قیمت خودرو در ایران با کاهش قیمت ارز، به سرعت رو به کاهش گذاشته است - عکس از ایرنا

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، بازار خودروی ایران نیز دستخوش تغییرات شد و طی این مدت با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه شد. همین موضوع باعث رکود در بازار خریدوفروش خودرو شده است.

وزیر صنعت؛ معدن و تجارت در‌باره شرایط بازار خودرو گفت در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل داده و با حمایت‌ها بی‌جا از دو شرکت دولتی و انحصار در این دو شرکت، هرگونه دخالتی در این شرکت‌ها کرده‌ایم.

علیرضا رزم حسینی که به کرمان سفر کرده است، در ادامه افزود که در حال حاضر بازار به‌صورت سه نرخی است. یک قیمت شورای رقابت، یک قیمت تمام شده به ادعای خودروسازان و یک قیمت هم بازار است. او ابراز امیدواری کرد که انحصار خودرو در ایران شکسته شود. اگرچه این وعده پیشتر نیز بارها از سوی مسئولان اقتصادی داده شده بود.

طی یک هفته اخیر و با انتشار خبر احتمال پیروزی جو بایدن در آمریکا، قیمت ارز روند کاهشی به خود گرفت که این موضوع باعث شد تا خودروهای تولید داخل نیز به مانند خودروهای وارداتی، با کاهش قیمت ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی مواجه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه ایسنا می‌نویسد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که قیمت آن تا ۲۶۰ میلیون تومان افزایش‌یافته بود، اکنون به زیر ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است و یا سمند LX   که هفته گذشته بیش از ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شد، حال با کاهش قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومانی مواجه شده است. پژو ۴۰۵ نیز از ۲۲۰ میلیون تومان به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. پژو ۲۰۶ تیپ پنج و پژو ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار به ترتیب ۲۹۰ میلیون تومان و ۴۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

پراید نیز به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی از ۱۳۰ به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

در بخش خودروهای وارداتی نیز به دلیل کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو‌های خارجی نیز سقوط چشمگیری داشته، به نحوی که این قبیل خودروها بین ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. برای مثال فولکس واگن تیگوان صفرکیلومتر که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده و یا بی. ام. و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان کاهش قیمت داشته است.

سرعت ریزش قیمت‌ها به حدی زیاد است که عملاً دارندگان خودرو علاقه‌ای به فروش خودرو ندارند و بازار کاملاً در رکود به سر می‌برد.

بیشتر از