گزارش اکسیوس از سیلاب تحریم‌ها علیه ایران؛ هر هفته یک تحریم

در ۱۰ هفته باقی‌مانده تا مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در آمریکا بیشترین تحریم‌های ممکن اعمال خواهد شد

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به منطقه سفر کرده است-Susan Walsh / POOL / AFP

دولت دونالد ترامپ در هماهنگی با اسرائیل و شماری از کشورهایی حوزه خلیج فارس، طرحی را برای اعمال تحریم‌‌هایی جدید علیه ایران دنبال می‌‌کند.

دو مقام اسرائیلی در گفت‌و‌گو با اکسیوس از «سیلاب» تحریم‌های جدید علیه ایران در ۱۰ هفته باقی‌مانده تا تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن خبر داده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در روزهای اخیر به کشورهای خاورمیانه سفر کرده و با مقامات اسرائیلی در خصوص طرح تحریم‌های جدید مذاکره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او امروز (دوشنبه) نیز با وزیر دفاع و وزیر امور خارجه اسرائیل ملاقات خواهد کرد.

به گزارش اکسیوس، دولت آمریکا بر این باور است که سیلاب تحریم‌های جدید فشار را بر دولت ایران افزایش داده و احیای برجام را برای دولت جو بایدن دشوارتر می‌کند. بر اساس این طرح تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ که تاریخ تحلیف ریاست‌جمهوری است، هر هفته مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران اعمال می شود.

این تحریم‌ها با برنامه‌های هسته‌ای ایران مرتبط نیست و به همین دلیل حتی در صورت بازگشت بایدن به برجام، لغو این تحریم‌ها برای دولت او آسان نخواهد بود. این تحریم‌های جدید با برنامه های موشکی، «کمک ایران به سازمان‌های تروریستی» و «نقض حقوق بشر» مرتبط خواهد بود.

یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفت که هدف این است که تا ۲۰ ژانویه بیشترین تحریم‌های ممکن علیه ایران اعمال شود.

آبرامز که پس از اروپا به خاورمیانه سفر کرده، پس از اسرائیل به امارات متحده عربی و عربستان سفر می‌کند. به گزارش اکسیوس، تا کمتر از ۱۰ روز دیگر نیز مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر خواهد کرد. دستور کار او در این سفر، مسال ایران و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی خواهد بود.

لغو تحریم‌های ثانویه یا تحریم‌هایی که بر اساس سابقه نقض حقوق بشر یا حمایت از تروریسم برقرار شده‌اند، نیازمند اثبات بی‌اساس بودن مبانی این تحریم‌ها است. به این معنی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید به کنگره ثابت کند بر خلاف ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، جمهوری اسلامی دیگر از «تروریسم» حمایت نمی‌کند یا «ناقض حقوق بشر نیست».