«دونالد ترامپ ناگهان بی سر و صدا صحنه را ترک نمی‌کند»

جمهوری‌خواهان در حال حاضر تقریبا سکوت کرده‌اند

رامنی می‌گوید، دونالد ترامپ یک شبه از صحنه کنار نمی‌رود، او آدم این کار نیست-MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ روز یکشنبه همزمان با پیام جورج دبلیو بوش که انتخابات را با وجود شکایت‌های حقوقی رئیس جمهور در بعضی ایالت‌ها، «عادلانه» خوانده بود، به زمین گلف خود برگشت.

با طرح ادعای بی پایه تخلف گسترده انتخاباتی، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رئیس جمهور قصد داشته باشد به این زودی‌ها شکست خود را قبول کند، ولی یکی از نامزدهای سابق جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی کرده او نهایتا شکست را خواهد پذیرفت.

آقای بوش با فشار به ترامپ برای قبول نتایج شمارش رای‌ها گفت: «مردم آمریکا می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این انتخابات از پایه عادلانه بوده است، اصالت آن حفظ شده و نتایج آن واضح است.»

بوش قبلا هم رئیس جمهور را مورد انتقاد قرار داده و ترامپ به خاطر آن چه «جنگ احمقانه» در افغانستان و عراق می‌خواند، از چهل و سومین فرمانده کل قوا ایراد گرفته است. پس از سکوت آشکار جمهوری‌خواهان کنگره درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات، بوش بالاترین مقام رسمی حزب جمهوری‌خواه است که راه خروج از دفتر را به رئیس جمهور نشان داده است.

رئیس جمهور در زمین گلف ویرجینیای شمالی خود بر سر ادعای خود که انتخابات را به نوعی از او ربوده‌اند باقی مانده ولی نه خودش و نه اطرافیانش هنوز هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده‌اند.

او در توییتر نوشت: «از کی تا به حال این رسانه‌های زرد رئیس جمهور آینده را معرفی می‌کنند؟ همه ما از دو هفته گذشته درس‌های زیادی آموختیم.»

مدت‌هاست که آسوشیتدپرس و خبرگزاری‌های بزرگ چنین کاری می‌کنند که با تشکیل تیمی از کارشناسان انتخاباتی، آمار رأی و سایر داده‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برنده را پیش‌بینی می‌کنند. ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی هیچ وقت نگفت خواهان تغییر این رویه است.

ترامپ و تیم اطرافش حتی به جای اعلام این که ممکن است از شکایت‌های خود صرف‌نظر کنند، تمام یکشنبه را در سکوت سپری کردند. آنها هیچ کس را به برنامه گفتگوی سیاسی صبح روز یکشنبه نفرستادند و ترامپ مثل سابق در توییتر فعالیت نمی‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض، روز یکشنبه آنچه ستاد ترامپ انجام داد این بود که سعی کرد برای پرداخت هزینه شکایت‌های حقوقی رئیس جمهور که یکی پس از دیگری در ایالت‌های چرخشی ثبت می‌کند، کمک مالی جمع‌آوری کند به این امید که آراء الکترال بایدن آن قدر باطل شوند که خودش جلو بیافتد.

در یکی از ایمیل‌هایی که برای جمع‌آوری کمک به نام رئیس جمهور فرستاده شده آمده است: «چپ سعی دارد انتخابات را بدزدد. از شما می‌خواهم که قدم پیش گذاشته و مبارزه کنید. کمک شما در این مرحله حیاتی است، جان. ما باید در حفظ سلامت این انتخابات بکوشیم. آیا می‌توانم روی کمک شما حساب کنم؟»

ولی پس از تقبیح بوش به شیوه خودش به خاطر شکایت‌های رئیس جمهور، سناتور ایالت یوتا، میت رامنی، هم دست به همین کار زد. او در سال ۲۰۱۲ نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواهد بود و تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که اوایل سال جاری در جلسه استیضاح ترامپ در سنا به وی رأی عدم اعتماد داد.

رامنی به سی‌ان‌ان گفت: «رئیس جمهور گزینه دیگری ندارد. مردم با خود فکر می‌کنند آیا می‌توانیم او را از قدرت پایین بکشیم؟ شما لازم نیست این کار را بکنید. اگر او برنده انتخابات نشود، به محض این که جو بایدن سوگند یاد کند، او از ریاست جمهوری خلع می‌شود.»

او گفت: «شما که نمی‌توانید ماهیت ترامپ را در این روزهای، ظاهرا آخر رئیس جمهوری، عوض کنید. او همین است که می‌شناسیم. رابطه او با حقیقت نسبتا سست است به همین دلیل تا آخر به تلاش خود ادامه می‌دهد.»

به گفته کارشناسان، پس از ایراد سوگند رئیس جمهور جدید، وظیفه سرویس اطلاعات آمریکا و خدمات انتظامی است که آقای ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند. ستاد بایدن می‌گوید رئیس جمهور منتخب هیچ ابایی از صدور چنین دستوری ندارد.

جمهوری‌خواهان در حال حاضر تقریبا سکوت کرده‌اند. ظاهرا می‌خواهند به ترامپ فرصت و فضایی بدهند که خودش شکست را اعلام کند.

آقای رامنی افزود: «ولی توقع نداشته باشید که ناگهان بی سر و صدا یک شب صحنه را ترک کند. او آدم این کار نیست.»

در همین راستا، در ایمیلی که ظاهرا از طرف اریک ترامپ فرستاده شده، ستاد ترامپ اعلام کرده: «مردم دقیقا می‌دانند در این کشور چه می‌گذرد ... تقلب شده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «مغایرت‌های مضحکی در آمار رأی‌ها در سراسر کشور دیده می‌شود. به همین دلیل پدرم با تشکیل ستاد صیانت از انتخابات به مقابله با این فساد می‌پردازد. این جنگ مرگ و زندگی است و بدون شما برنده نمی‌شویم. دموکرات‌ها فکر می‌کنند ما اجازه می‌دهیم سلامت انتخابات ما خدشه‌دار شود ولی هیچ درکی از عزم و اراده مردم آمریکا ندارند. آیا پدرم می‌تواند روی کمک شما حساب کند؟»

© The Independent