شروع فصل فوتبال ایران در سایه کرونا و بی‌پولی

لیگ برتر فوتبال ایران درحالی آغاز شد که شمار قربانیان در کشور روبه افزایش است

نمایی از بازی روز گذشته پرسپولیس و سایپا - عکس از سایت ورزش سه

فصل جدید مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، از روز گذشته شروع شد؛ در روزهایی که شتاب شیوع کرونا در کشور سرعت گرفته است و شمار دچارشدگان به بیماری و به تبع آن، قربانیان این ویروس در بیشتر نقاط کشور روبه افزایش است. 

هرچند مسئولان برگزاری مسابقات، شروع بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال را به دلیل گسترش ویروس کرونا یک هفته به تعویق انداختند، اما به زعم بسیاری این تعویق یک هفته‌ای دلایلی دیگر داشته است و شایع شده بود که به علت ناآماده بودن «برخی» تیم‌ها، تاریخ شروع مسابقات تغییر کرده است. 

با این حال، فصل جدید فوتبال ایرانی از دیروز، جمعه ۱۶ آبان، شروع شد؛ فصلی که به نظر می‌رسد گویای توانایی رونمایی از چهره جوان مربیان ایرانی است و شاید صحنه جنگ مدیران باشگاه‌ها. 

حاشیه‌های لیگ فوتبال ایران، پیش از شروع مسابقات آغاز شده بود؛ و شاید مهم‌ترین آن حاشیه‌ها، تغییر و تحولات گسترده در مدیریت دو تیم پایتخت بود. 

برای رسول‌پناه، مدیرعامل پرسپولیس، همه چیز از انتشار چند فایل صوتی و تصویری ریشه می‌گرفت که در آن‌ها به صراحت و البته گاه با الفاظ زشت و توهین‌آمیز درباره برخی بازیکنان و مربیان تیم حرف زده بود. 

سخنان مدیرعامل پرسپولیس، که می‌گفتند  دندان‌پزشک  مخصوص وزیر ورزش کشور است، خشم بسیاری از هواداران این باشگاه را برانگیخت. این خشم البته فقط مختص هواداران نبود و مربیان پرسپولیس، از جمله کریم باقری، مشخصا به اظهارات مدیرعامل تیم واکنش نشان دادند و کریم باقری صراحتا به رسول‌پناه پیشنهاد داد تا وضع از این بدتر نشده است، استعفا دهد. آن امر نهایتا به وقوع پیوست و رسول‌پناه استعفا داد تا پس از مدتی جعفر سمیعی زفرقند، رئیس سابق حراست وزارت ورزش، به مدیرعاملی این تیم برسد. زفرقند یک چهره امنیتی است که از اعضای هیئت رئیسه «کمیته پدافند غیرعامل وزارتخانه‌ها و نهادهای حاکمیتی» جمهوری اسلامی ایران نیز هست. 

برای سعادتمند، مدیرعامل استقلال، اما قصه از جایی شروع شد که برخی اقدامات او، به‌خصوص پس از مسابقات قهرمانی آسیا که با حذف این تیم همراه بود، خشم هواداران را برانگیخت. او از جمله مدعی بازگرداندن استراماچونی مربی سابق استقلالی‌ها بود که در میان هواداران آبی‌های پایتخت بسیار محبوب بود، اما موفق به بازگرداندن استراماچونی به این تیم نشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکلات مدیریتی اما فقط مختص این  دو تیم نیست. حالا دیگر بر همه واضح است که مشکلات مالی گریبان همه تیم‌های لیگ را گرفته است. از طرفی اختلاف‌نظرهای برخی از مدیران باشگاهی با مقامات فدراسیون فوتبال و برخورد قهری نهادهای نظارتی فدراسیون با این مدیران نیز در هفته‌های پیش مشاهده شده بود؛ از جمله ماجرای سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان، که به دلیل سخنانش و مطرح کردن برخی انتقادات از فدراسیون فوتبال، از سوی این فدراسیون  با محرومیت مواجه شده بود. 

سعید آذری پیش‌تر گفته بود که «برای انتقاد از فدراسیون  فوتبال محروم شده‌ام.» او در مصاحبه‌ای گفته بود: «تا زمانی که تاج در فدراسیون فوتبال بوده، این فدراسیون مقداری نظم و انضباط داشته است. اما حالا با بلاتکلیفی همان یک ذره نظم و انضباط را هم ندارد و دچار سردرگمی شده است.» مقامات فدراسیون هم آن سخنان را «مصداق تشویش اذهان عمومی» دانسته بودند.

با تمام این شرایط، هفته اول مسابقات فوتبال ایران، امروز شنبه ۱۷ آبان، به پایان رسید؛ هفته‌ای که در آن پرسپولیس یک امتیاز گرفت و استقلال سه امتیاز. گل گهر سیرجان، تیم تازه به لیگ برتر آمده‌ای که امیرقلعه‌نویی را به عنوان سرمربی بالای سر خود می‌بیند، در اولین گام سه بر یک سپاهان را شکست داد که محرم نویدکیا را به عنوان مربی روی نیمکت می‌دید. تیم پدیده مشهد هم که مهدی رحمتی را نه به عنوان دروازبان، بلکه به عنوان مربی روی نیمکت دارد، در یک مسابقه زیبا سه گل به تیم ماشین‌سازی تبریز زد و صدرنشین اولین هفته لیگ برتر فوتبال ایران شد. 

بیشتر از ورزش