هایکو ماس: مناقشه انتخاباتی در آمریکا، برای امنیت بین‌المللی خطرناک است

ترامپ پیش‌تر گفته بود آلمان از پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ استقبال نمی‌کند

وزیر خارجه آلمان معتقد است آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد، با فرهنگ دموکراتیکی که از ایالات متحده می‌شناسیم مطابقت ندارد - Odd ANDERSEN / AFP

وزیر خارجه آلمان با اشاره به انتخابات آمریکا گفت که آنچه در ایالات متحده می‌گذرد، نشانگر فرهنگ دموکراتیکی که ما از آمریکا توقع داریم، نیست.

هایکو ماس در گفتگو با نشریه بیلد آلمان و با اشاره به انتخابات ایالات متحده گفت که نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال ارجاع آن به دیوان عالی، برای امنیت بین‌المللی خطرناک است.

او همچنین تاکید کرد که رئیس جمهور بعدی آمریکا بهتر است با لحنی آرامتر برخورد کند، آمریکا بیش از یک نمایش تک نفره است. هرکسی در این وضعیت در این آتش بنزین بریزد کار غیرمسئولانه ای انجام داده است.

او همچنین در حساب توییتری خود نوشت: «آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد، با فرهنگ دموکراتیکی که از ایالات متحده می‌شناسیم مطابقت ندارد. مهم است که نتیجه آن توسط همه پذیرفته شود. برنده شدن آسان است، اما گاهی بازنده بودن سخت است.»

وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش در توییت دیگر از دموکراسی حاکم در آمریکا به نیکی یاد کرد و افزود که بازنده خوب بودن بسیار مهم‌تر از برنده درخشان بودن است.

طی مدتی که دونالد ترامپ در آمریکا بر مسند کار بود، این کشور روابط خیلی نزدیکی را با آلمان نداشت. حتی در برخی از دیدارهای رسانه‌ای، زمانی که ترامپ از ریشه آلمانی خود سخن گفت، آنگلا مرکل با این حرف به‌صورت کنایه‌آمیز برخورد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان، در مصاحبه با شبکه «زد‌ دی ‌اف» و در راستای انتخابات آمریکا گفت که شرایط در آمریکا در حالت انفجار است و ممکن است به یک بحران قانون اساسی منتهی شود.

ترامپ پیش‌تر گفته بود آلمان از پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ استقبال نمی‌کند. اگرچه موضع رسمی دولت آلمان هیچ‌گاه چنین چیزی را نشان نداد و این حرف را تأیید نکرد.

طی چند روز اخیر دونالد ترامپ نسبت به‌احتمال تقلب در شمارش انتخابات ایجاد شبهه کرده که این موضوع با واکنش‌های بسیاری در سراسر آمریکا مواجه شده است. به نظر می‌رسد مواضع اخیر هم‌پیمانان اروپایی آمریکا نیز در راستای نگرانی از زیر سؤال بردن روند دموکراتیک در انتخابات آمریکا است.

بیشتر از جهان