اگر ترامپ شکست بخورد می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود؟

اگر ترامپ در انتخابات امسال پیروز نشود می‌تواند چهار سال بعد برای کسب مقام ریاست‌جمهوری برای یک دوره چهار ساله دیگر تلاش کند

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

ناکامی احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای پیروزی علیه جو بایدن رقیب دموکرات خود در انتخابات امسال، ممکن است به معنای پایان حضور دائمی او در عرصه قدرت نباشد.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، و همانطور که چند تن از مشاوران پیشین دونالد ترامپ پیش‌بینی کرده‌اند، رئیس جمهوری می‌تواند از نظر فنی در انتخابات سال ۲۰۲۴ دوباره شرکت کند.

برایان لنزا مشاور سابق انتخاباتی ترامپ در مصاحبه با برنامه «امروز» رادیو۴ بی‌بی‌سی گفته معتقد است او برای شرکت دوباره در انتخابات چهار سال بعد در وضعیت خوبی قرار خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت «اگر من به رئیس جمهوری مشاوره بدهم، هر از گاهی با هم گفت‌وگو می‌کنیم، به او خواهم گفت قربان، شما الان در موقعیت خوبی هستید، اگر موفق نشدید، چهار سال بعد دوباره شرکت کنید.»

لنزا نخستین مشاور سابق ترامپ نیست که چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند؛ استیو بَنِن نیز ماه گذشته میلادی، و چند روز پیش از برگزاری انتخابات سوم نوامبر، اظهارات مشابهی را بیان کرده بود.

بنن گفته بود، حتی اگر رئیس جمهوری نتواند برای بار دوم انتخاب شود، «شما قرار نیست شاهد پایان دونالد ترامپ باشید.»

تحت قانون اساسی ایالات متحده، اگر دونالد ترامپ رقابت سال ۲۰۲۰ را به جو بایدن ببازد، برای او کاملا ممکن خواهد بود که در انتخابات سال ۲۰۲۴ در پی کسب دوباره مقام ریاست جمهوری باشد.

در متمم ۲۲ قانون اساسی آمریکا گفته می‌شود: «هیچ فردی نباید بیش از دو بار برای ریاست جمهوری انتخابات شود.» اما بازه زمانی که دو دوره چطور باید باشد – متوالی یا با فاصله – را مشخص نکرده است.

از همین رو، اگر دونالد ترامپ در انتخابات امسال پیروز نشود و کاخ سفید را به بایدن تحویل دهد، می‌تواند چهار سال بعد برای کسب مقام ریاست جمهوری برای تنها یک دوره چهار ساله دیگر تلاش کند.

اگر او بخواهد چنین کاری بکند، نخستین رئیس جمهوری آمریکا نخواهد بود که دست به این اقدام زده است.

گرووِر کلیولند سال ۱۸۸۴ توانست به مقام ریاست جمهوری برسد، اما در سال ۱۸۸۸ نتوانست برای بار دوم در کاخ سفید بماند و در انتخابات سال ۱۸۹۲ دوباره شرکت کرد و رئیس جمهوری شد.

© The Independent