خلیل‌زاد نگران تعلیق مذاکرات صلح افغانستان است

دولت افغانستان باور دارد که حمله به دانشگاه کابل کار طالبان است

زلمی خلیل‌زاد (مرکز) نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان، در یک سلسله توییت‌، ضمن محکومیت حمله انتحاری دوشنبه به دانشگاه کابل، مسئول آن را گروه داعش دانست. خلیل‌زاد در توییت‌هایش نوشت که حمله روز دوشنبه فرصت امتیازگیری برای دولت افغانستان یا طالبان نیست و این جا یک دشمن مشترک حضور دارد. خلیل‌زاد همچنان خطاب به دولت و طالبان گفت: «برای صلح متحد شوید، راهی برای آتش‌بس پیدا کنید و توافق سیاسی را تسریع نمایید. چنین گام‌هایی پاسخ به این بربریت غیرقابل توجیه است.»

زلمی خلیل‌زاد در توییت‌هایش تلاش کرده است تا رابطه حمله انتحاری روز دوشنبه را با طالبان کاملا رد کند و آن را به داعش که دشمن مشترک طالبان و دولت افغانستان است ربط دهد.

توییت‌های خلیل‌زاد بیشتر از این که واکنشی باشد به حمله انتحاری خونین دانشگاه کابل، بیشتر حاصل نگرانی وی از تعلیق مذاکرات صلح است. دولت افغانستان این بار به صورت رسمی طالبان را عامل این حمله تروریستی عنوان کرده است. امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در صفحه فیس‌بوکش نوشت که آنان شواهد و مدارک کافی در دست دارند که نشان می‌دهد این حمله از سوی طالبان انجام شده است. او در صفحه‌اش نوشت که شیوه استفاده شده در این حمله انتحاری شبیه حملات قبلی شبکه حقانی مربوط به گروه طالبان است. از سوی دیگر گروه داعش نیز برای اولین بار با انتشار ویدیویی گفت که آنان به مدارس و دانشگاه‌ها حمله نمی‌کنند. در این ویدیو فردی که چهره‌اش کاملا پنهان است می‌گوید، این عمل کار گروه طالبان است. البته کسی که در این ویدیو صحبت می‌کند هیچ گونه توضیحی در مورد خبر برعهده گرفتن مسئوولیت این حمله را از سوی داعش که در تارنمای این گروه آمده است، نمی‌دهد. واکنش‌ها هم در مورد این حمله بسیار تند و گسترده بود. سازمان ملل متحد، ناتو، کشور‌های همسایه افغانستان و کشور‌های دیگر این حمله را محکوم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه کابل، روز سه‌شنبه در خیابان دانشگاه کابل طی تظاهراتی ضمن ناتوان خواندن دولت در امر تامین امنیت نهاد‌های آموزشی، از دولتمردان خواستند تا مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورده و هیات مذاکره‌کننده دولت را دوباره به افغانستان فرا بخوانند. تیم مذاکره‌کننده دولت نیز در رابطه با حمله به دانشگاه کابل واکنش نشان داد و گفت که طالبان اگر می‌خواهند نشان دهند که حمله به دانشگاه کابل کار آنان نبوده است، باید سریعا آتش‌بس را در افغانستان برقرار کنند.

مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند که حمله به دانشگاه کابل کار فاتح زواک (لشکر فاتح) است که به تازگی در استان خوست در شرق افغانستان و تحت کنترل شبکه حقانی تشکیل شده است. در این لشکر تمام افرادی که داوطلب جمله انتحاری هستند، مورد آموزش قرار می‌گیرند و برای حملات مرگ‌آور انتحاری آماده می‌شوند. طالبان هم به جز همان اعلامیه اولیه که حاکی از این بود که حمله انتحاری روز دوشنبه کار آنان نیست، واکنش دیگری در این رابطه نشان نداده‌اند.

در صورتی که دست داشتن طالبان در حمله انتحاری به دانشگاه کابل محرز شود، احتمال این که مذاکرات صلح با چالش رو‌به‌رو شود، زیاد است. دولت افغانستان از قبل نیز نسبت به شتاب بیش از حد خلیل‌زاد برای آغاز گفت‌و گو‌های صلح نگران بود. از دید دولت افغانستان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، برای داشتن دست‌آویز موثر در روند انتخابات ریاست جمهوری، در پی آن بود تا مسیر آبرومند‌تری را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان بیابد. به همین دلیل دولت افغانستان را وادار کرد تا پنج هزار طالب زندانی را از زندان‌هایش آزاد سازد. اکثریت آن زندانی‌ها دوباره به صف جنگ علیه دولت افغانستان برگشتند. ولی دولت آمریکا نسبت به این مساله بی‌اعتنا است. حالا هم به نظر می‌رسد خلیل‌زاد، حتی با مشخص شدن این‌که طالبان در حمله به دانشگاه کابل دست دارد، تلاش‌هایش را برای تداوم مذاکرات همچنان بیشتر می‌کند. آن هم در وضعیتی که طالبان جنگ را در بیشتر نقاط افغانستان به شدت مشتعل ساخته‌اند.

بیشتر از